Nieuws/Vrij

Slechte start SBS

SBS (SBS6 en 9, Veronica en Net5) is het jaar matig begonnen. In januari en februari haalde het bedrijf mét het nieuwe SBS9 een lager marktaandeel (18,9 procent) in de doelgroep 20-49 jaar dan vorig jaar in dezelfde periode zonder SBS9 (toen 19,3 procent), zo blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek.

De drie ’oude’ zenders scoren in de voor adverteerders belangrijke doelgroep alle minder dan vorig jaar. Als SBS9 niet wordt meegerekend (wat een zuiverdere vergelijking is) valt het totale marktaandeel nog lager uit (18,1 procent).

De drie publieke kanalen leden eveneens verlies op prime time: het gezamenlijke marktaandeel zakte in de eerste twee maanden van gemiddeld 27,6 naar 27,2 procent. Het derde net groeide, NPO 1 leverde in en NPO 2 bleef stabiel. RTL pluste miniem van 32,7 naar 32,8 met zijn vier stations.

Ook bij de doelgroep 6 jaar en ouder leverden de publieke omroep en SBS (zonder SBS9) in ten opzichte van 2014 en groeide RTL licht.