Nieuws/Vrij

Meer technische details Toyota Mirai waterstofauto

Op de aankomende autoshow van Los Angeles - die zijn deuren deze week opent - trekt Toyota het doek van de waterstofaangedreven Mirai. Hier alvast wat eerste technische details.

De Mirai wordt aangedreven door het Toyota Fuel Cell System (TFCS), een combinatie van de bekende hybridetechniek uit de Prius en nieuw ontwikkelde brandstofcellen. Uit de uitlaat van de Mirai komt alleen waterdamp.

Waterstoftanks

Het vermogen van de totale aandrijflijn komt uit op 154 pk en het koppel bedraagt 335 Nm. De waterstof waaruit elektriciteit wordt gewonnen zit in twee tanks (één voor en één achter), waarin totaal 122,4 liter kan worden opgeslagen.

Die tanks zijn opgebouwd uit onder meer drie lagen met koolstof versterkt kunststof, waardoor de waterstof veilig kan worden opgeslagen onder een druk van 700 bar.

Brandstofcellen

In de zogenoemde Fuel Cell Stack wordt de waterstof omgezet naar elektriciteit. Die is, volgens Toyota, een stuk kleiner, lichter, goedkoper en betrouwbaarder dan andere brandstofcelstructuren doordat de luchtbevochtiger is weggelaten.

Iets wat Toyota de Fuel Cell Boost Converter noemt, kan de spanning uit de Fuel Cell Stack ‘oppompen’ naar 650 volt, waardoor de elektromotoren en de brandstofcellen kleiner en goedkoper gemaakt kunnen worden.

Omdat de Mirai ook bij een aanrijding veilig moet zijn, zijn de Fuel Cell Stack en de twee waterstoftanks (waterstof is zeer licht ontvlambaar) omringd door energie absorberende materialen.

Infrastructuur

De 4,9 meter lange en 1.850 kilo vierzitter komt in eerste instantie niet naar Nederland, maar debuteert begin volgend jaar op de Japanse en Amerikaanse markt (waar de waterstofinfrastructuur beter op orde is). Volgend jaar september komt de Mirai ook naar Duitsland, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk.