887460
Vrij

Plug-in hybride leaserijder tankt vooral benzine

De meerderheid van Nederlandse plug-in hybride leaserijders (PHEV) rijdt gewoon op benzine. In plaats dat de auto wordt voortgestuwd door elektriciteit, blijken berijders 80 procent van al hun kilometers op ’vieze’ brandstof te rijden. Dat terwijl wel optimaal geprofiteerd wordt van de lage bijtelling.

Veel automobilisten kiezen voor een plug-in hybride als de Volvo V60 of Mitsubishi Outlander vanwege het belastingvoordeel. De bijtelling voor auto’s die voor 2014 zijn aangeschaft, bedraagt nul procent en vanaf 2014 slechts 7 procent van de cataloguswaarde.

„Chauffeurs worden beloond omdat bij juist gebruik het milieu minder wordt belast. Maar onderzoek van ons wijst uit dat slechts een beperkt aantal PHEV-leaserijders de auto op de goede manier gebruikt”, zegt Anne Brons van leasemaatschappij Alphabet, „en de meerderheid onterecht profiteert van het voordeel.”

Juist gebruik

„Het blijkt dat een PHEV-auto vaak helemaal niet aansluit op het gedrag van de berijder. En wanneer iemand nauwelijks de auto oplaadt en elektrische kilometers rijdt, verliest iedereen: het bedrijf, de berijder en vooral het milieu want de CO²-emissie gaat dan niet omlaag”, stelt Brons.

„Om dit misbruik in de toekomst te voorkomen hebben we nu een online eMobility Tool ontwikkeld, die voor iedereen gratis beschikbaar is. Hiermee willen we het juiste gebruik van PHEV-auto’s stimuleren. Het sluit ook aan op de plannen van staatssecretaris Wiebes (Financiën) om hybrideleaserijders die amper elektrisch rijden in kaart te brengen”, aldus de zegsman.

Verbruik

In vier stappen kan vanaf woensdag worden bepaald of elektrisch rijden voor een gebruiker wenselijk is en in welke auto. Brons: „Het ene model kan tot wel 120 kilometer elektrisch rijden en de ander slechts 35 kilometer. Ook hebben veel auto’s een beperkte elektrische snelheid, daarboven wordt op brandstof gereden. Alphabet heeft daarom het werkelijke energieverbruik van alle modellen bij verschillende snelheden en omstandigheden in de praktijk getest en in de tool verwerkt.”

Bedrijven moeten zelf ook leren omgaan met het gegeven dat naast benzine en diesel nu ook elektrisch gereden kan worden. Maar wanneer dat voor een deel bijvoorbeeld toch op benzine gebeurt, kan dat gevolgen hebben voor de rijder. „Bijvoorbeeld een eigen bijdrage in de kosten als er toch brandstof getankt wordt”, meent Brons.