Nieuws/Vrij

De eerste ronde

Welke titelkandidaat Auto van het Jaar 2015 heeft jouw voorkeur?

VIDEO - Altijd spannend, zo’n eerste ronde Auto van het Jaar in het Deense Tannis, waar je (bijna) alle kandidaten kunt rijden. Aan de 2015-editie doen 34 auto’s mee. Welke auto hoort volgens jou sowieso op de shortlist voor de titel Auto van het Jaar 2015?

1. Ford EcoSport: Suv’je met matige materialen en dito functionaliteit dat niets toevoegt aan dit segment, maar eerder Ford als kwaliteitsmerk degradeert. Had in Zuid-Amerika mogen blijven. (video Autovisie TV)

2. Porsche Macan: Wereldse suv met prima match tussen sportiviteit en comfort. De best rijdende sports utility vehicle die er op dit moment kan worden gekocht. (video Autovisie TV)

3. Lexus NX: Lexus heeft zich al bewezen als premium merk. Tot nu toe onopvallend, maar nu is alle schroom afgeworpen en toont Lexus een scherp design. (video Autovisie TV)

4. Nissan X-trail: Oversized Qashqai met flink meer ruimte, zuinig en daardoor een van de goedkoopste zevenzitters. (video Autovisie TV)

5. Mercedes S-klasse Coupé: Maakt zijn rol als vlaggenschip met nieuwe technieken volledig waar, onder meer door Active Curve Tilting. Sterk Bentley-alternatief.

6. Citroën C1: Compact, efficiënt, functioneel en onderdeel van een drieling. Iets meer auto dan de eerste generatie, niet revolutionair. (video Autovisie TV)

7. Toyota Aygo: Zie Peugeot en Citroën-zusjes. Met de waardevolle toevoeging van het betrouwbare merkimago van Toyota. Opvallend design, zeker qua front. (video Autovisie TV)

8. Peugeot 108: Speelt met de andere twee van de drieling een uitgekiend positioneringsspel. Klein, slim en zuinig.

9. Mercedes GLA: Compact, stoer en tóch weer heel erg duidelijk een Mercedes. Niet de ruimste in zijn segment en ook niet vernieuwend, maar wel pure kwaliteit. (video Autovisie TV)

10. Infiniti Q50: Infiniti die laat zien dat het merk kwaliteitsauto’s kan bouwen, maar mist nog raffinement. Moet nog fijngeslepen worden qua techniek. (video Autovisie TV)

11. BMW X4: Zoveelste variant in de X-serie. Bekende bouwkwaliteit, bekende motoren en een concept dat niets nieuws toevoegt, maar wel weer een gaatje dicht.

12. Suzuki Celerio: Opvolger van de Alto, die best overtuigt in zijn klasse. Zie verder de test op pagina 28/29.

13. BMW 2 serie Coupé: Compacte coupé die je echt ‘aantrekt’ om vervolgens eens een lekker stukje te gaan sturen.

14. Kia Soul EV: De looks had hij al, nu ook echt electrifying. Maar of dat genoeg is...

15. Nissan Qashqai: Erg goede suv. Doordacht ontwerp, leuk gestileerd, goed rijdend en rock solid. (video Autovisie TV)

16. Nissan Pulsar: Verrassend goed aanbod in de Golf-klasse. Ruim en een goede bouwkwaliteit. Wat saai rijgedrag en uitwisselbaar uiterlijk.

17. Subaru WRX STi: Held die op zijn hoogtepunt had moeten stoppen. Inmiddels uniek, maar ook achterhaald, want onverkoopbaar duur en niet meer zo sensationeel. (video Autovisie TV)

18. BMW 2 Active Tourer: Voor BMW-fans een revolutie, voor sommigen heiligschennis. Een mpv met voorwielaandrijving is nog nooit vertoond bij het blauwwitte propellermerk, dat altijd zwoer bij Standardantrieb. Voor de rest van de wereld echter niet nieuw.

19. Mercedes C-Klasse: Ondanks een iets duidelijkere keuze voor comfort, toch ook meer stuurplezier dan voorheen. Een hoogwaardige C en een mooie aanbieding in zijn klasse. (video Autovisie TV)

20. Citroën C4 Cactus: Aaibare, maar verrassend functionele Citroën. Niet zo simpel als de 2CV ooit was, maar zeker verrassend en met slimme, eenvoudige oplossingen die voor een laag gewicht zorgen. Tegelijkertijd een echt hebbeding dat naast een Mini kan staan met trendy materialen en vlot design. (video Autovisie TV)

21. Volkswagen Passat: Beter dan ooit. Een zeer hoogwaardige auto die je het gevoel geeft een of misschien wel twee klassen hoger te rijden. Maakt Phaeton overbodig. (video Autovisie TV)

22. Hyundai i20: De vorige was al een prima aanbieding in zijn klasse, maar deze is weer iets beter. Zet echter een minder grote stap vooruit dan zijn voorganger deed.

23. Renault Twingo: Spraakmakend concept met de motor achterin, maar niet zo slim als wordt gesuggereerd. De motorpositie heeft nog steeds nadelen, want hij is niet de ruimste. Stuurt wel vermakelijk, een sportievere variant volgt ook nog. (video Autovisie TV)

24. Skoda Fabia: Zeer volwassen en goed gebouwde speler in het B-segment. Met praktisch en ruim opgezet interieur. Verder samengesteld uit de bekende VAG-componenten. (video Autovisie TV)

25. Audi TT: Derde generatie van de TT. Is hij vernieuwend genoeg of toch slechts een opgepoetste herhaling van zetten? We neigen naar... (video Autovisie TV)

26. Ford Mondeo: Late arrival, maar een heel goede auto als het om bouwkwaliteit en rijeigenschappen gaat. De stuurmanskeuze in dit segment, maar ook erg voorspelbaar gewoon een Mondeo.

27. Mini Cooper: Het dappere doosje in zijn laatste reïncarnatie, evolutie van een herboren fenomeen. Beter door fijne driecilinders. (video Autovisie TV)

28. Opel Corsa: Evolutie, maar wel met grondige aanpassingen aan onderstel en betere rijeigenschappen. Up-to-date en met moderne driecilinder. (video Opel Corsa)

Niet op de foto:

29. Lexus RC: Aanvallende looks en het is ouderwets feesten met achterwielaandrijving en een V8-motor.

30. BMW i8: Sportcoupé met lichte carbonbasis, goede hybride-aandrijflijn en composiet koets die liefhebbers het water in de mond laat lopen. (video Autovisie TV)

31. Smart ForFour: Broertje van de Twingo met hetzelfde leuke rijgedrag.

32. Smart ForTwo: Het revolutionaire stadsautootje is volwassener en dus onvermijdelijk groter geworden.

33. Fiat 500X: Gemaakt naar Mini-denktrant: zoveel mogelijk varianten. Vecht mee in een druk B-segment. (video Autovisie TV)

34. Jeep Renegade: Net zo Amerikaans als een pizza margherita, maar een goede aanbieding in het gebied waar geld te verdienen valt. (video Autovisie TV)