888824
Vrij

 Verdoofd door pijn

Filmrecensie: Violet

De 15-jarige Jesse lijkt er helemaal alleen voor te staan. Ook al heeft hij een liefhebbende vader, of een grote vriendengroep om mee te stuntfietsen; met niemand kan of wil hij praten over wat er is gebeurd.

Debuterend filmmaker Bas Devos maakt met Violet knap duidelijk hoe verward en alleen de getraumatiseerde hoofdpersoon zich voelt. Jesse probeert te doen alsof het allemaal wel gaat, maar intussen kan hij alleen maar denken aan de vriend die voor zijn ogen werd doodgestoken. De tiener leeft in een waas. Devos weet dat goed over te brengen door regelmatig stemgeluid doffer te maken en met prachtig gedraaide beelden Jesses isolement te accentueren.

In de dialogen houdt hij het drama mooi onder de oppervlakte. Om confrontaties te vermijden, brengen de jongeren in Violet de moord vrijwel nooit ter sprake, maar intussen is het ongemak van die ingehouden emoties altijd voelbaar. Dat is te danken aan het sterke spel van de jonge cast en de beheerste regie van een nieuw Vlaams talent.