888949
Vrij

Uit het Autovisie Nieuwsarchief: lancering Maybach in 2000

Op de Los Angeles Auto Show 2014, die later deze maand zijn poorten opent, onthult Mercedes-Benz de S-Klasse Maybach. Deze nieuwe luxe versie van de S-Klasse kent extra centimeters tussen de assen en is extra rijk aangekleed. Het is niet voor het eerst dat Mercedes de merknaam Maybach nieuw leven inblaast. In 2000 sprak Autovisie met de projectleider van Maybach, de Nederlander Leon Hustinx. Het originele verhaal.

Uit het nieuwsarchief: Autovisie 4, 2000

 

Mercedes-Benz topmodel komt eind 2002

Een miljoen voor een Maybach

 

Maybach komt terug, dat is nu zeker. De Nederlander Leon Hustinx, projectleider voor het nieuwe vlaggenschip van DaimlerChrysler, is tenminste druk doende het herboren merk in de markt te plaatsen. Exclusief voor Autovisie licht hij een tipje van de sluier op, over technische details en de introductie eind 2002.

 

Op de Tokyo Motor Show van 1997 kondigde het toen nog Daimler-Benz geheten concern aan dat men de naam Maybach weer wilde gaan voeren. Omdat kracht bij te zetten, stelde D-B een wat ordinair ogende, paars-zwart gekleurde concept studie met enorme afmetingen tentoon. Daarna werd het stil rond dit initiatief. Binnen de auto-industrie vroegen velen zichzelf af waar de naam Maybach nu eigenlijk voorstond. Alleen historici met een diepgaande kennis van de Duitse autogeschiedenis kennen de naam. Wilhelm Maybach was de rechterhand van pionier Gottlieb Daimler toen die aan het eind van de negentiende eeuw de eerste Daimler-automobielen op de weg zette. Daarna maakte zijn zoon Karl Maybach vanaf 1909 furore als producent van motoren voor de beruchte luchtschepen van Graf Zeppelin, om zich vanaf 1919 op de productie van automotoren toe te leggen. Zijn fabriek lag in de buurt van de werf in Friedrichshafen aan de Bodensee, waar ooit de zeppelins werden gebouwd.

DE N.V. AUTOMOBIEL- EN Vliegtuigfabriek Trompenburg in Amsterdam was in 1920 de eerste klant, want hun beroemde Spyker C4 was met Maybachs zescilinder5,7-liter motor uitgerust. Karl Maybach besloot zelf auto's te gaan bouwen en dat was een schot in de roos. Want in tegenstelling tot Engeland, Frankrijk en Amerika telde Duitsland maar heel weinig topmerken. Eind jaren twintig maakte alleen het net met Benz gefuseerde Daimler klasse-automobielen, later gevolgd door de Horchs van het Auto-Unionconcern. Tussen de in adellijke kringen veel gekochte Engelse Rolls-Royces en Daimlers, de opzichtige Amerikaanse Cadillacs en Packards en de flamboyante Hispano-Suiza's uit Parijs, nam en de drie Duitse merken een aparte positie in. Een vooroorlogse Mercedes-Benz 770K ('der Grosser') was een auto voor industriëlen, terwijl Duitse bankiers en notarissen hun oog meestal op de achtcilinder Horchs lieten vallen. Maar wie echt smaak en gevoel voor stijl had, reed een Maybach.

NA 1942 WAS HET OVER met Maybachs rol in de auto-industrie. Het concern richtte zich op scheeps- en treinmotoren en viel in 1966 in handen van Daimler-Benz. Het hoofdstuk Maybach leek definitief te zijn afgesloten. Tot de raad van bestuur van Daimler-Benz in Stuttgart (vanaf 1998 mede onder druk van Ferdinand Piëchs ambities met Bentley en Bugatti) het gemis in de absolute topklasse weer begon te voelen. Want sinds 1981 kende het Mercedes-Benzprogramma niet meer de achtcilinder 600 limousine, het machtige brok Duitse autotechniek waarmee men in 1964 op de markt was gekomen. Dat de doelstellingen van Mercedes-Benz voor zo'n absoluut top-model nu hoger liggen dan ooit, wordt ingegeven door de bruisende wereldeconomieën, voor al na het herstel daarvan in het Verre Oosten. En aan de Nederlander Leon Hustinx, de voormalige rechterhand van DaimlerChrysler-topman Dieter Zetsche en sindskort projectleider voor marketing en verkoop van Maybach, de taak dit herboren merk op de juiste plaats in de markt te positioneren. Hij heeft er nu al drie jaar voor de officiële introductie van Maybach zijn handen vol aan. Want het is een serieus model, waarvan de Duitsers jaarlijks 1500 stuks willen bouwen en verkopen tegen een prijs die voor het standaardmodel 550.000 Duitse mark (excl. BTW)moet gaan kosten. Dat zal in Nederland, met een dik pak BPM-guldens er bovenop, wel dik een miljoen gulden worden!

VANUIT HET ZOGENAAMDE 'Projekthaus Maybach' in Sindelfingen stuurt Hustinx zijn missie aan. In Detroit legt hij uit hoe de wereld met de auto zal kennis maken en wat het technisch concept inhoudt.Punteen: de auto gaat Mercedes-Benz type Maybach heten."Dat was van meet af aan de wens van de raad van bestuur. Er komt dus ook een ster op de motorkap, maar de auto krijgt wel een eigen Maybach-grille. Op het design daarvan wordt nog hard gestudeerd, want het moet wel in de totale vormgeving van de auto passen", zegt Hustinx, die er aan toevoegt dat het design van het concept zoals dat twee jaar geleden in Tokyo werd getoond overeind blijft. "We hebben met name de voorkant wel een stuk harmonieuzer gemaakt met andere, lagere koplampen. Ook zijn de verschillende 'gimmicks' (zoals op het Tokyo-concept toegepast) verdwenen, want uit marktonderzoek bleek dat potentiële klanten geen technische snufjes en innovatie verwachten, maar wel de hoogste eisen stellen op het gebied van comfort,kwaliteit en vooral toepassing van eerlijke materialen als hout en leer."

PUNT TWEE VAN HUSTINX' betoog: de indianenverhalen over een mogelijke 24-cilindermotor zijn niet waar. "We hebben een compleet nieuwe 5,5-liter VI2 twin-turbo in ontwikkeling. Die is mede bedoeld als opvolger van de huidige zesliter twaalfcilinder voor de S-Klasse. Die motor krijgt een vermogen van 320 kW (435 pk), maar voor de Maybach doen we daar in de vorm van extra technische verfijning nog een schepje bovenop." Meer kan hij nog niet vertellen over de techniek, behalve dan dat het geen verlengde S-Klasse wordt. Wel zullen,waar mogelijk, componenten van andere Mercedes-modellen toepassing vinden, tenminste bij gebleken geschiktheid. Over de afmetingen kan hij niet meer kwijt dan dat er een 'standaard' limousine komt voor kopers die graag zelfrijden en een versie met lange wielbasis voor gebruik met chauffeur. Wat die chauffeurs betreft: hen werd onder andere tijdens speciale marketing 'clinics' naar hun mening gevraagd. In besloten kring, waar veel potentiële kopers elkaar ontmoeten, verricht Hustinx belangrijk werk. Hij legt zijn oor te luister en over de wensen aangaande uitrustingenspecificaties. Ze zullen bij een eventuele bestelling ook iedere uitvoering kunnen krijgen,zolang die maar technisch uitvoerbaar is. Dan hangt er natuurlijk wel een extra kaartje aan,maar dat zal de toekomstige klanten van een Maybach niet deren. Dat zijn volgens Hustinx overigens voor 70 tot 80% bestaande kopers van de S-klasse die nog iets meer wensen(en ook meer te besteden) hebben.