889127
Vrij

Arts met geheim

Filmrecensie| Wakolda

Argentinië, 1960. De Duitse arts Helmut Gregor vindt onderdak in het hotel van Eva en Enzo. Als hij ontdekt dat hun dochter Lilith een groeistoornis heeft, wil Gregor haar behandelen met een hormoon.

Uit de medische aantekeningen die zo nu en dan in beeld verschijnen, weet de kijker dan al wie de mysterieuze dokter écht is: Josef Mengele, de gevreesde en gevluchte kamparts uit Auschwitz.

Lucía Puenzo verfilmde met Wakolda haar eigen roman uit 2013. Met prachtig Patagonië als adembenemend decor verweeft de Argentijnse cineaste een historisch drama met een sfeervolle thriller.

Want hoe lang duurt het voor de ouders van Lilith doorhebben wie Gregor in werkelijkheid is? En weet de ontsnapte 'Engel des Doods' uit handen van de Israëlische geheime dienst te blijven? Jammer alleen dat Puenzo haar film doordrenkt met overmatige (beeld-)symboliek.

Ook zet de regisseuse Mengele te veel neer als Lilith's sprookjesachtige redder-in-nood in plaats van een huiveringwekkend nazi-monster. Daardoor ontbreekt het aan broeierige suspense en wordt Wakolda nooit écht spannend.