Nieuws/Vrij

Spannend dubbelspel

Filmrecensie| Clouds of Sils Maria

Als frisse debutante stond ze tegenover een oudere actrice, die zij in een verfilmd toneelstuk tot zelfmoord dreef. Twintig jaar later wordt de gelauwerde Maria Enders (Juliette Binoche) benaderd om die ándere rol te spelen, nu in het theater. Een beladen verzoek.

Niet alleen is de schrijver en regisseur die haar destijds ontdekte net overleden, ook ziet Maria zich door haar veranderde rol in zijn stuk geconfronteerd met haar eigen vergankelijkheid. Toch besluit ze ja te zeggen. Waarna ze zich samen met haar persoonlijk assistente Valentine (Kristen Stewart) terugtrekt in het afgelegen huis van de schrijver om zich voor te bereiden.

Clouds of Sils Maria is één van de vele films die dit jaar acteurs onder de loep neemt. In Cannes gebeurde dat ook in Maps tot the stars, in Venetië deden Birdman en The humbling recent een duit in ’t zakje. De verregaande fascinatie van acteurs voor het eigen ‘proces’ heeft iets narcistisch, al blijft ook van buitenaf hun wonderlijke professie interessant. Want waarom wil iemand steeds weer een ander zijn? En wat voor tol vergt ’t van je psyche om je in een rol te verliezen, al is het maar voor even?

Juliette Binoche lijkt in deze film van Olivier Assayas gestalte te geven aan iemand die dicht bij haarzelf staat. Bedrieglijk, net als het schijnbare naturel van Kristen Stewart. Hetzelfde geldt voor Chloë Grace Moretz, die met een air van jeugdig zelfvertrouwen indruk maakt in een bijrol als Maria’s beoogde jonge tegenspeelster. Deze vrouwen spelen een spannend dubbelspel met hun talent, hun imago en hun personage. Al moet je daar wel een boodschap aan hebben.