Nieuws/Vrij

Vier sterren voor humoristische ’Sweeney Todd’

Een bloeddorstige, wraakzuchtige barbier en een opportunistische, smoorverliefde pasteienbakster sluiten een verbond waarbij de rillingen je over de rug lopen. Gelukkig gaan horror en humor hand in hand in de thrillermusical Sweeney Todd.

Het gebeurt steeds vaker dat operagezelschappen Sweeney Todd op het repertoire zetten, zo ook nu de Nederlandse Reisopera. Gezien de vocale uitdaging die de grillige, complexe composities van Stephen Sondheim bieden, is dat niet zo gek. Alleen heeft regisseur Marcel Sijm in dit geval toch een mengelmoes aan mensen uit de musical- en operawereld en zelfs van daarbuiten aangetrokken.

Het Dickensiaanse Londen is in deze Engelstalige versie (met boventiteling) ingeruild voor een hedendaagse achterstandswijk in diezelfde stad. De mise-en-scène is her en der wat rommelig (zoals wanneer Johanna, de dochter van Todd, op ongeloofwaardige wijze de tijd moet vullen door doelloos van links naar rechts te drentelen, terwijl rechter Turpin zijn nummer zingt) en het oogt soms wat onoverzichtelijk, maar dat zijn slechts kleine kanttekeningen. Ook krijgt met name de lichtvoetige, humoristische kant bij Sijm de overhand, waardoor de duistere kant wat onderbelicht blijft. Is dat erg? Nee, dat is een keuze. Bovendien zorgt de meesterlijke muziek, prachtig live gespeeld door het Gelders Orkest, alsnog voor de nodige kippenvelmomenten.

Bariton Dale Duesing heeft de perfecte uitstraling en stem voor de rol van Sweeney Todd en comédienne Sanne Wallis de Vries verrast muzikaal gezien als de pasteienbakster Mrs. Lovett. Al is het echt nog wel te horen dat zij van huis uit geen zangeres is, ze heeft zich het werk van Sondheim knap meester gemaakt. Samen zorgen de twee voor een van de hoogtepunten van de avond met het erg grappige duet A little priest. Maar ook de overige rollen worden uitstekend ingevuld.

Sondheim schiep met Sweeney Todd ruim dertig jaar geleden een haast ongrijpbaar meesterwerk; bizar, verrassend en bloederig. Deze versie is misschien niet de meest angstaanjagende – ook al vloeit het bloed ook hier rijkelijk – maar de Nederlandse Reisopera toont aan dat een kruisbestuiving tussen opera, musical en andere podiumkunsten wel degelijk kan lonen.

Speellijst: www.reisopera.nl

4 sterren (5)