Nieuws/Vrij

Dwars door het Autovisie-archief: Jensen Interceptor

Jensen Interceptor. Zeg nou zelf, dat is toch een van de beste namen voor een auto, ooit? Autovisie-lezer Ad van der Aa kwam er deze week een tegen. Autovisie reed in 1998 met zijn opvolger, de Jensen S-V8.

Failliet

De S-V8 is in 1998 gepresenteerd op de Britse autoshow als de nieuwe Jensen. Het succes van de Interceptor heeft hij nooit weten de evenaren. Van dat model werden er tussen 1966 en 1976 zo'n 6.500 gebouwd. Van de S-V8 bleef de officiële teller steken op 20. Ja, je leest het goed, twintig auto's. Toen ging het merk namelijk failliet. De nieuwe opleving had toen vier jaar geduurd.

Zelfde recept

Net als de Interceptor was de S-V8 een Engelse auto met een Amerikaanse motor. Nu geen enorme 6,3 of 7,2 liter V8 van Chrysler, maar de 4,6 liter V8 uit de Mustang. Het doel was om er het eerste jaar zo'n 300 te bouwen voor 40.000 pond. In het tweede jaar zouden er 600 gebouwd moeten gaan worden. De auto had alleen geen body van Carrozzeria Touring, maar was getekend door Howard Guy en Gary Doy, twee ontwerpers die onder andere meewerkten aan de Jaguar S-Type.

Hoe hij reed, lees je hieronder.