Nieuws/Vrij

Mazda op weg naar heel goed jaar

Mazda heeft er alle vertrouwen in dat het dit jaar meer auto's in Europa zal afleveren dan in eerste instantie werd gedacht. De fabrikant ziet over de eerste vijf maanden van dit jaar al een verkoopgroei van 24% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Het vertrouwen komt door de grote vraag naar de CX-5 en 3, zo zegt Jeff Guyton, ceo van Mazda Europe, tegen autovakblad Automotive News. Op dit moment ligt het groeipercentage drie keer zo hoog dan waarop gerekend werd. Het doel was om minimaal 170.000 auto’s dit jaar in Europa af te zetten. Dat worden er, als de trend zich voortzet, veel meer. Vorig jaar wist het merk al 18% te groeien in een markt die 2% groter werd. Toen kwam de verkooptoename op conto van hoofdzakelijk de 6.

Nederland

In Nederland wist Mazda afgelopen jaar minder auto’s af te zetten, maar zit het merk over de eerste zes maanden van dit jaar in de plus. Met uitzondering van de 2, die later dit jaar wordt vervangen, en de CX-7, die iets minder in de belangstelling staat, nam de afzet van alle andere types toe.