Nieuws/Vrij

Column Vincent van der Vinne: Oldtimer beste investering

Recentelijk schreven buitenlandse media dat oldtimers in de afgelopen jaren de beste investering zijn geweest. Tot de tien beste ‘investeringen’ uit de afgelopen jaren behoorden onder andere de Volkswagen Kever, Fiat 500 en Citroën 2CV6. Dat vraagt om een nuancering.

In buitenlandse media staan regelmatig artikelen, waarin geschreven wordt over de ‘koers’ van klassieke auto’s.  De artikelen worden daarbij ondersteund met grafieken waaruit een ‘koers’ van een bepaalde auto kan worden afgelezen of ze worden voorzien van tabellen met percentages waarin de gemiddelde prijsontwikkeling ten opzichte van een eerdere periode worden weergegeven. Maar laat er geen misverstand over ontstaan. Klassieke auto’s zijn niet te vergelijken met bijvoorbeeld aandelen of goud.

250 GTO

Wie wil beleggen in aandelen of goud, kan drie aandelen Shell of vijf gram goud aankopen. Daarmee hebben we al een groot verschil met een investering in een klassieke auto’s te pakken. Het is namelijk niet mogelijk om bijvoorbeeld een aandeel te nemen in een Ferrari 250 GTO, door een stukje van het achteras te kopen (men kan wel participeren in fondsen waarin klassieke auto’s zitten). Van drie aandelen Shell of enkele grammen goud, is men zelf de eigenaar en men kan ermee doen wat men wil.

Gram goud

Een tweede verschil is dat een aandeel Shell gelijk is aan een ander aandeel Shell. Auto’s kunnen onderling sterk verschillen, waardoor een Ferrari 328 GTS niet gelijk is aan een andere Ferrari 328 GTS. Dat betekent dat je niet zomaar kunt zeggen dat wanneer de ene auto voor een bepaald bedrag is verkocht, een andere auto van hetzelfde model ook dat bedrag waard zal zijn. Het kan minder of meer zijn. Voor goud en aandelen geldt dat niet. Op een moment van de dag is ieder aandeel en elke gram goud hetzelfde waard.

Liefhebber

Een derde verschil is dat je goud en aandelen op ieder moment dat het uitkomt kunt kopen of verkopen. Ook dat geldt niet voor klassieke auto’s. Het moment van bijvoorbeeld de verkoop kan de prijs fors beïnvloeden. Wanneer iemand door omstandigheden direct moet verkopen, ligt de prijs van een auto lager dan wanneer de tijd wordt genomen totdat een andere liefhebber een bod doet om een auto te mogen aankopen.

'Verdienen'

Berichten over de waardeontwikkeling van auto’s geven soms een vertekend beeld. Want wat moet je met de mededeling dat bijvoorbeeld de Volkswagen Kever en Fiat 500 in afgelopen jaren procentueel  een groot rendement hebben gegeven. Wanneer een auto van 7.500 euro in twee jaar ‘stijgt’ naar 15.000 euro heeft men 100 procent rendement over het geïnvesteerde kapitaal. Maar daar moeten dan wel de kosten van stalling, verzekering en onderhoud van af worden getrokken. Dan blijft er geen ‘winst’ van 7.500 euro meer over. Bovendien, hoeveel auto’s had men moeten kopen om echt serieus geld te ‘verdienen’? Tot slot zal zo’n auto niet jaren achtereen in die mate in waarde stijgen.

Marktontwikkeling

Bijzondere auto’s zijn fors in waarde gestegen. Kijkend naar de hoogste veilingresultaten in het jaar 2000 en die in het jaar 2013, zijn sommige auto’s vijfmaal en andere ruim tienmaal hoger geveild. Dit zegt iets over de richting in de marktontwikkeling van zo’n auto. Maar wat een bepaalde auto precies waard is en hoeveel ‘rendement’ op een auto is gemaakt, kan niet uit een grafiek worden afgelezen. Dat blijkt pas wanneer een auto wordt verkocht.