Nieuws/Vrij
966034
Vrij

Rijden met Pagani Huayra in Italië

Extremist: Pagani Huayra

Een Ferrari of Lamborghini niet exclusief genoeg, maar wel op zoek naar onvervalste Italiaanse thrills, breng dan Via dell’ Artigianato nummer 5 in Modena een bezoek. Heb overigens ook wat geduld en een miljoen of anderhalf in de kontzak. Dat kost een Pagani Huayra namelijk, en de 730 pk sterke mix van kunst en state of the art techniek kent een levertijd van twee jaar.

DOODS- EN DOODSBANG

Die wachttijd is zo vreemd natuurlijk niet; Horacio Pagani, nog voor 93 procent eigenaar van autofabrikant Pagani, bouwt slechts twintig Huayra’s, per jaar. Als ergens ver in 2013 de nieuwe fabriek (in dezelfde straat) opent, verdubbelt de productie. Exclusiviteit blijft evenwel gegarandeerd. Daarnaast is er uiteraard de nodige potentie. Uit de van AMG afkomstige dubbelgeblazen V12 vloeit, desgewenst zonder invloed van muilkorvende elektronica, de kracht van 730 paarden naar de achterwielen. Dat gecombineerd met 1000 Nm trekkracht, in een tamelijk opvallend vormgegeven pakket dat niet meer dan een goeie 1300 kilo weegt, staat garant voor prestaties waar een gewone sterveling doods- en doodsbang van wordt.

TESTROUTE FERRARI

Autovisie kon de Huayra rijden op de testroute van Ferrari (!), even buiten Maranello. Daar zijn de wegen slecht, smal en onoverzichtelijk, en daar bleek de Pagani onvoorstelbaar snel te zijn. Niet dat de top van 370 km/h ook maar enigszins in de buurt kwam, maar een sprint van iets meer dan drie seconden naar 100, de woest briesende turbo’s, de telkens op hol slaande achterkant maakten duidelijk dat het amper twaalf jaar jonge merk Pagani zonder enig respect de degens kruist met die even verderop gelegen twee andere autofabrikanten. Wat een auto!

+ onbehoorlijk krachtig, briljant afgewerkt, schitterend gebouwd, zeer exclusief, waanzinnige betrokkenheid bij het rijden

- Geen gejank zoals in een Pagani Zonda, maar wild turbogeluid, extreem duur, ergonomisch een dieptepunt