Nieuws/Vrij
966049
Vrij

Tornante in 2015

‘Gumpert weer financieel gezond’

Dat Gumpert in Genève groot heeft uitgepakt, kwam voor iedereen als een verrassing. Het merk was toch failliet? Klopt, maar inmiddels is het kleine Duitse sportwagenmerk financieel weer kerngezond, zegt oprichter Roland Gumpert.

Anoniem

Gumpert heeft een nieuwe investeerder gevonden, maar wil niet kwijt wie het is. “We kunnen dat niet zeggen, want de investeerder blijft liever anoniem”, zegt een woordvoerster in Genève tegen Autovisie.

Voormalig motorsportbaas van Audi Roland Gumpert staat in ieder geval nog steeds aan het roer. Roland richtte Gumpert Sportwagenmanufaktur in 2004 op en kwam kort daarna met de lancering van de Apollo, een extreme racewagen die ook geschikt is voor de openbare weg.

In 2012 verscheen er nog een conceptmodel in de vorm van de Tornante met een ontwerp van het Italiaanse designhuis Touring Superleggera. Al snel werd duidelijk dat Gumpert klanten had voor de Tornante en dat het bedrijf daarom kon overwegen om hem in een gelimiteerde oplage te bouwen. Maar in gesprek met Autovisie liet Roland Gumpert destijds weten dat het Tornante-project in overleg met de toenmalige investeerder op een lager pitje werd gezet omdat het te kostbaar was.

Problemen

Gumpert zou zich volledig richten op de Apollo. Toch ging het eind 2012 mis. Het bedrijf kampte met tegenvallende vraag en bouwde daardoor niet genoeg auto's. Gumpert raakte in financiële problemen en vroeg insolventie aan.

Toch was er even later weer hoop, want Gumpert had in maart 2013 een nieuwe Aziatische investeerder gevonden. Wat niet werd gezegd is dat er achter de schermen werd gestart met de ontwikkeling van een compleet nieuwe sportcoupé: de Explosion die nu in Genève staat.

Maar de relatie met de Aziatische investeerder kwam tot een einde met als gevolg dat het merk in augustus 2013 alsnog failliet werd verklaard. Achter de schermen werd er vervolgens al vrij snel een nieuwe investeerder gevonden met als resultaat dat de ontwikkeling van de Explosion kon worden hervat.

Kort tijdsbestek

De Explosion is in een tijdsbestek van slechts 1,5 jaar ontwikkeld. “Het is een compleet zelfstandig model, met een buizenframe bekleed met componenten als koolstofvezel, glasvezel en aluminium", aldus Gumpert. "De productie is niet beperkt. We bouwen er zoveel als we kunnen. Het is de bedoeling dat de productie nog voor het einde van dit jaar start.”

De aandrijflijn is afkomstig van Audi en betreft een 2,0 liter viercilinder turbomotor met 420 pk en 520 Nm gekoppeld aan een zestraps transmissie. Accelereren van 0 naar 100 km/h duurt ongeveer 3 tellen. Er is ook nog een Explosion S met een 2,5 liter vijfcilinder met 510 pk en 625 Nm.

De prijs begint bij 105.000 euro, exclusief belastingen. Wie het design bekijkt, ziet sterke overeenkomsten met de Quattro Concept van Audi uit 2010. Harald Schlegel, Gumpert director sales & marketing, hoopt in twee jaar 150 tot 200 exemplaren te kunnen bouwen. De productie van het model heeft plaats in Neustadt nabij de Donau.

Tornante in 2015

Naast de Explosion blijft de Apollo, waarvan het merk er sinds de modellancering in 2005 al meer dan 60 heeft gebouwd, gewoon in productie. En daar blijft het niet bij, want ook de Tornante staat weer op het programma. “Het is de bedoeling dat de Tornante in 2015 op de markt komt”, zegt Schlegel tegen Autovisie. “Als basis dient het platform van de Apollo. We gaan de Tornante op verzoek bouwen. De productie is dus niet gelimiteerd. Ten opzichte van het studiemodel uit 2011 is het design iets gewijzigd.” De presentatie van de productieversie heeft volgend jaar plaats.