Nieuws/Vrij
966050
Vrij

EXCLUSIEF: Gumpert laat van zich horen in Genève

Gumpert was toch failliet? Nou, mooi niet! In Genève laat Gumpert weten dat het alive and kicking is. De Duitse sportwagenbouwer heeft zelfs een nieuw model te presenteren: de Gumpert Explosion.

Twee versies

De precieze details over de reïncarnatie van Gumpert zijn nog onbekend. We kunnen wel alvast melden dat de Explosion in twee varianten op de markt komt: als Explosion en Explosion S. De instapper beschikt over een 2,0 liter viercilinder turbomotor met 420 pk en 520 Nm gekoppeld aan een zestraps transmissie. Accelereren van 0 naar 100 km/h duurt ongeveer 3 tellen. Voor een topsnelheid wordt nog geen cijfer opgegeven.

De basis van de Explosion wordt gevormd door een aluminium chassis. De carrosserie is opgebouwd uit carbon en met glasvezel versterkte kunststof panelen. De prijs begint bij 105.000 euro, exclusief belastingen. De Explosion S moet een 2,5 liter vijfcilinder met 510 pk en 625 Nm krijgen. Maar prestaties van die versie zijn nog niet bekend.

Op de stand van Gumpert zien we tevens een oude bekende: de Apollo. Het leek er even op dat deze supercar niet meer gebouwd werd, maar niets blijkt minder waar.

Hoe zat het ook alweer?

Gumpert werd in augustus failliet verklaard omdat het te veel schulden had en omdat de vraag naar de Apollo te beperkt was. Het bedrijf werd in 2004 opgericht door ex-Audi motorsportbaas Roland Gumpert. Het bedrijf heeft eigenlijk alleen de Apollo gebouwd, maar nu lijkt het erop dat er een tweede model is toegevoegd in de vorm van de Explosion.