976117
Vrij

PSA Peugeot Citroen halveert modellengamma

Om weer winstgevend te worden, gaat PSA Peugeot Citroën zijn modellengamma bijna halveren en wordt Citroëns DS-label een op zichzelf staand merk. Dat zei algemeen-directeur Carlos Tavares vandaag bij de presentatie van zijn strategie.

PSA gaat de komende jaren zijn aantal modellen terugbrengen van 45 naar 26. Ook wil de fabrikant actiever worden in markten buiten Europa. Doordat PSA namelijk zo afhankelijk is van de Europese markt, is de producent hard getroffen (veel harder dan zijn concurrenten) door de economische crisis.

DS-modellen

Ook worden de succesvolle DS-modellen afgesplitst van Citroën. Momenteel is PSA in China al bezig DS meer als een apart merk in de markt te zetten, onder andere met de DS5 LS-sedan. Volgens Tavares moet DS zelfs een premium merk worden dat kan concurreren met Audi, BMW en Mercedes-Benz.

Dongfeng

Het geld voor de hele operatie komt van het Chinese Dongfeng en de Franse staat. Beide steken 1,5 miljard euro in PSA en krijgen daarvoor allebei 14 procent van de aandelen. De Peugeot-familie, die tot voor kort nog 25,5 procent had, levert aandelen in en houdt 14 procent over. Daarmee verliest ze na 118 jaar de controle over de autofabrikant.