976119
Vrij

Minder fout getankt

Steeds minder automobilisten gaan de fout in tijdens hun tankbeurt, meldt de ANWB. Toch waren er vorig jaar 490.000 mensen die de benzineslang in hun dieseltank stopten, of andersom.

Vulpistool

Er moest ongeveer 34.000 keer minder de tank worden leeggepompt. De ANWB verklaart de daling door betere beveiliging. Zo monteren fabrikanten veiligheidskleppen in dieselauto’s die alleen opengaan voor het juiste vulpistool.

Labels

Zo past er bij een dieselauto geen benzinespuit in het tankgat en monteren autofabrikanten op dieselauto’s een veiligheidsklep die door het juiste vulpistool moet worden opengedrukt. Verder doen ook tankstations met behulp van labels steeds meer moeite om foutief tanken tegen te gaan. Op die labels staat dan welke brandstof uit welke slang komt.

Speciale voertuigen

Voor hulpdiensten kost het vaak veel tijd om alle brandstof weer uit de tank te pompen, want dat moet gebeuren met speciale voertuigen, waarin een pompsysteem zit. Vervolgens moet de foutief getankte brandstof nog naar een verwerkingsbedrijf dat de brandstof weer schoonfiltert zodat het weer verkocht kan worden aan pomphouders.

Per ongeluk

In 2012 waren er 524.516 gevallen waarbij er foutieve brandstof is getankt, vorig jaar waren dat er nog 490.513. “Het gaat met name mis bij dieselauto’s waarin mensen dan per ongeluk benzine tanken”, aldus ANWB-woordvoerder Ad Vonk.