977854
Vrij

Terugblik: stamboom open BMW M3's

BMW onthulde eergisteren de nieuwe M4 Cabrio, de open variant van de M4. Het is alweer de vijfde generatie.

E30

Het verhaal van de dakloze M3 begon allemaal in 1988. De 3 Serie was toen al een twee jaar leverbaar als Cabrio, maar het sportieve topmodel van de reeks kwam pas in 1988 uit. Toen kwam hij ook meteen als cabriolet. Hij had dezelfde viercilinder met 195 pk. Latere types hadden 215 pk. In totaal zijn er 786 stuks van gemaakt. Hij is tot 1992 gemaakt. Toen was de nieuwe 3 Serie, de E36, al twee jaar uit, maar niet als cabriolet.

E36

Een generatie later en de M3 werd een compleet andere auto. De viercilinder werd vervangen door een zescilinder lijnmotor, met ruim 80 pk méér dan de eerste generatie. Er werden er veel, veel meer van gemaakt: aan het einde van de productie in 1998 van de E36 M3 Cabrio stond de teller op 12.114 stuks. In 1996 kreeg hij een facelift en kreeg hij meer vermogen: 321 pk.

E46

De E46 is de laatste M3 Cabrio met een softtop. Hij kwam in 2001 op de markt en werd tot 2006 verkocht. Hij was weer succesvoller dan zijn voorganger: nu verkocht het merk er 29.633. Hij had nog steeds een zescilinder, maar nu met 343 pk. Dat betekende dat hij nog sneller werd dan zijn voorganger.

E93

Van de vorige M3 waren drie varianten, de E90 (sedan), de E92 (coupé) en de E93, de Cabrio. De zescilinder lijnmotor maakte plaats voor een hoogtoerige V8 met 420 pk. De softtop verdween ook en maakte plaats voor een opvouwbare hardtop. Dat maakte de auto wel een flink stuk zwaarder dan z’n voorganger. Zo’n 150 kg. Met automaat weegt de E93 M3 zelfs meer dan 1.800 kg. BMW bouwde er in totaal 16.219.

F83 (M4)

Met de komst van de nieuwe M4 verviel ook de naam M3 voor de cabriolet. Even wennen. Net als het feit dat de M4 nu voor het eerst een turbomotor heeft. Deze is overigens wel sterker dan de voorgaande V8. Nu heeft hij 431 pk, dat is ruim het dubbele van de sterkste E30 M3. Hij werd ook lichter dan zijn voorganger, maar nog steeds is het geen vedergewicht met zijn 1.750 kg. Hij heeft nog steeds het zware metalen dak, wat zorgt voor het grote verschil in gewicht met de Coupé: 1.750 kg tegenover 1.497 kg.