Nieuws/Vrij

Aangepast onderstel voor Citroen DS5

Citroën neemt het onderstel van de DS5 Hybrid in juli onder handen. Daarmee heeft de fabrikant de verbeteringen aan het onderstel van de DS5-familie afgerond. De benzine- en dieselversies van de vijfdeurs hatchback werden al in november aangepakt.

De autobouwer kiest voor een comfortabelere afstelling van de wielophanging, nadat klanten over het comfort van de luxe Fransoos hadden geklaagd. Direct bij de persintroductie van het Citroën-model maakte Autovisie al opmerkingen over het gebrek aan comfort in het model. De fabrikant geeft het model nu andere schokdempers. Volgens de autobouwer verbetert het nieuwe setje het trillingcomfort en biedt het een zachtere rij-ervaring.

Capaciteit

Volgens de productbaas van de DS5 was het niet eerder mogelijk om het onderstel aan te passen. Capaciteitsproblemen van de nieuwe componenten zorgde er al voor dat de autobouwer niet in één keer alle versies van de nieuwe set-up kon voorzien. Nu de benzine- en dieselversies gedaan zijn, is het tijd voor de laatste motorisering, de Hybrid. Van de DS5-verkoop is 30% een Hybrid. De Nederlandse markt vormt het grootste exportland voor de Hybrid.

Dieselmotor

De fabrikant vond het niet nodig om de onderstelmodificaties te combineren met een tussentijdse opfrisser, hoewel Citroën voor het model ook een nieuwe dieselmotor, een 2.0 met 180 pk/400 Nm, lanceert. Van de DS5 zijn inmiddels wereldwijd 52.000 exemplaren verkocht.