Nieuws/Vrij

Oververhitte acteerkanonnen

Filmrecensie| August: Osage County

Alle remmen gaan los in August: Osage County. Het bekroonde toneelstuk van Tracy Letts nam in het theater vier uur in beslag, de film jaagt alle verwikkelingen er in de helft van de tijd doorheen.

Nog mazzel dat regisseur John Wells een stel uitstekende acteurs tot zijn beschikking heeft, Meryl Streep voorop. Zij geeft op indrukwekkende wijze gestalte aan de verbitterde Violet Weston. Haar ongeneeslijke ziekte heeft haar niet milder gemaakt. Met haar vlijmscherpe tong weet zij iedereen van zich te vervreemden.

Ook haar man (Sam Shepard), die al vroeg in de film op een nogal definitieve manier hun relatie beëindigt.

Als iedereen komt opdraven om Violet bij te staan in de moeilijke tijd die volgt, wordt duidelijk dat haar onuitstaanbare gedrag een familietrekje is.

Want ook haar zus Mattie Fae (Margo Martindale) en haar dochter Barbara (Julia Roberts) blijken erfelijk belast met het bitch-gen. Het huis in Osage County verandert hierdoor in een drukpan vol emoties, die mede onder invloed van de moordende zomerhitte in Oklahoma al snel overkookt.

Een feestje natuurlijk voor de acteurs, die alles uit de kast mogen trekken. Maar hoe knap ingeleefd gespeeld ook, 't is allemaal net wat te veel en net wat te heftig. Want hoeveel woede-uitbarstingen, snijdende opmerkingen of schrijnende onthullingen kan een mens in twee uur aan?

Schrijver Tracy Letts, die zelf zijn stuk tot een scenario bewerkte, heeft duidelijk te weinig geschrapt en vervolgens heeft ook de regisseur niet ingegrepen. Dat gebrek aan beperking wreekt zich uiteindelijk, ondanks al die acteerkanonnen.