Nieuws/Vrij

BMW schroeft productie i-reeks flink op

BMW wil aan het einde van dit decennium jaarlijks meer dan 100.000 i-modellen bouwen. Volgens directeur Norbert Reithofer is dat noodzakelijk om aan de steeds strengere Europese CO2-eisen te voldoen.  

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers zei Reithofer dat de gemiddelde CO2-uitstoot van BMW-modellen in 2020 gedaald moet zijn naar 105 g/km. Vorig jaar lag die op 133 g/km en in 1995 nog op 210 g/km, het dubbele van BMW’s doel voor 2020.

Europese norm

In 2021 mag de gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuwe auto’s in Europa niet meer bedragen dan 95 g/km. Deze Europese norm verschilt echter per fabrikant. BMW’s mogen, omdat het grotere en zwaardere auto’s zijn dan gemiddeld, iets meer CO2 uitstoten.

Investeren

Om meer dan 100.000 i-modellen te bouwen, moet BMW wel flink meer geld investeren, aldus Reithofer. Hoeveel wilde hij niet zeggen, maar tot nu toe heeft BMW al 600 miljoen euro in de ontwikkeling van de i3 en i8 gestoken. Ter vergelijking: Renault en Nissan hebben tot nu toe 4 miljard euro in modellen als de Leaf en de Zoe geïnvesteerd.