986372
Vrij

Charmante zwijmelfilm

Filmrecensie| Hartenstraat

Zwanenkoppels blijven altijd bij elkaar. Mensen zouden daar een voorbeeld aan kunnen nemen, wrijft de 8-jarige Saartje (Nadia Koetje) haar gescheiden vader in. Eén van de redenen waarom Daan (Marwan Kenzari) niet lichtzinnig omspringt met de liefde. En da’s best bijzonder in de Hartenstraat.

Sanne Vogel maakt haar speelfilmdebuut als regisseuse met een romantische komedie die genoemd is naar dit straatje in het centrum van Amsterdam. Het is een film die voor een groot deel door kleurrijke typetjes wordt bevolkt. Van kibbelend homostel (Egbert-Jan Weeber en Sieger Sloot) tot stug doorrokende oma (Kitty Courbois) en van borderline/stalker (Georgina Verbaan) tot een aan wurgseks verslaafde gladjakker (Tygo Gernandt).

Daan, traiteur met een passie voor eerlijk voedsel, is de meest menselijke van het hele stel. Uitgedaagd door een vriend om zich toch weer op vrijersvoeten te begeven, begint Daan aarzelend met internetdaten. Ongeveer tegelijkertijd krijgt hij een knappe nieuwe buurvrouw. Niet bepaald een aanwinst: Katje (Bracha van Doesburgh) blijkt een arrogante modekoningin met een hip vriendje (Benja Bruijning) en een humeur om op te schieten.

Afspraakjes

’t Botert al snel niet meer tussen de buren, maar na wat mislukte afspraakjes heeft Daan voldoende afleiding aan een nieuw datecontact, waar hij in het begin alleen nog maar berichtjes mee uitwisselt. De grote onbekende lijkt alles te zijn wat de buurvrouw niet is, al noemt zij zich Girl Next Door. Voor wie wel eens eerder een romantische komedie heeft gezien, hoeven we het vervolg vast niet meer uit te spellen.

Vogels vrolijke regiedebuut houdt zich aan alle genreregels, maar weet zich te onderscheiden door een aantal aardige dialogen en door het warme charisma van de hoofdrolspeler. Zijn ingehouden spel biedt tegenwicht aan de soms te dik aangezette komische scènes, waarvan een zwaar gesponsorde zoektocht naar de verdwenen Saartje het dieptepunt vormt. Marwan Kenzari is dan ook het onbetwiste hart van Hartenstraat, een charmante zwijmelfilm volgens het boekje.