995953
Vrij

Chinese staatsmedia woest op Aston Martin

China is boos op Aston Martin. De Chinese staatsmedia vinden dat de sportwagenfabrikant zijn eigen tekortkomingen probeert te maskeren door het stereotype van ‘goedkope Chinese rommel’ te gebruiken.

Aston Martin liet begin februari weten alle sinds 2007 geproduceerde modellen terug te roepen (met uitzondering van de Vanquish en de Cygnet, ee veredelde Toyota iQ). Het gaspedaal kan afbreken doordat er plastic van slechte kwaliteit in de gaspedaalarm is verwerkt.

Bij Aston Martin wijzen ze met de vinger naar de Chinese toeleverancier, maar in China zijn ze van mening dat het merk ook de hand in eigen boezem moet steken.

Zondebok

“De schuld voor Aston Martins zoveelste terugroepactie wordt door het merk wederom afgeschoven”, aldus de Chinese Xinhua-nieuwsdienst, “maar deze keer is ‘Made in China’ gewoon de zondebok van de glorieuze automaker.”

Volgens de Chinese staatskrant People’s Daily heeft “het management van Aston Martin een niet te ontlopen verantwoordelijkheid voor het probleem”.

Toeleverancier

Uit documenten van Aston Martin is naar voren gekomen dat de sportwagenbouwer de productie van gaspedaalarmen had uitbesteed aan Fast Forward Tooling, een bedrijf uit Hong Kong dat, zo blijkt uit onderzoek van persbureau Reuters, alleen op papier bestaat.

De daadwerkelijke productie van de gaspedaalarmen vond bij het Chinese Shenzhen Kexiang Mould Tool Co Ltd plaats. Deze toeleverancier maakte daarbij gebruik van slecht nagemaakt DuPont-plastic en kon door zijn ouderwetse machines en beperkte ruimte eigenlijk helemaal niet aan grote orders als die van Aston Martin voldoen.