Nieuws/Vrouw
1076879310
Vrouw

Judith verloor bijna zoontje aan koolmonoxidevergiftiging: Savi (10) was al buiten bewustzijn

Judith met zoontje Savi

Judith met zoontje Savi

De kachels zijn nog maar amper aan of de eerste gevallen van koolmonoxidevergiftiging zijn alweer bekend. Elk jaar veroorzaakt koolmonoxide honderden ongevallen, soms met fatale afloop. Nog maar een paar weken geleden verloor Judith van Schijndel (39) bijna zoontje Savi (10) aan deze 'sluipmoordenaar'.

Judith met zoontje Savi

Judith met zoontje Savi

Ze stond op een zondagmiddag langs de lijn bij een voetbalwedstrijd van haar vriend. Savi was thuis bij haar ex Bert, diens vriendin en hun dochter (4). Judith: "Bert belde en vertelde dat Savi was flauwgevallen. Hij klonk een beetje raar, alsof hij in de war was. Vervolgens vertelde hij dat ze zich eigenlijk alle vier niet goed voelden."

Aan de beademing

Judith vermoedde direct dat het misschien koolmonoxidevergiftiging betrof. "Ik riep: 'Maak dat jullie dat huis uit komen! Ik kom eraan!'" In gezelschap van twee kennissen rijdt ze snel naar het huis van haar ex. Eén van hen belt ondertussen 112. Eenmaal daar treffen ze Bert, zijn vriendin en de kinderen in de tuin aan. Judiths vermoeden wordt bevestigd als ze het huis binnenloopt.

"Het was net alsof iemand me bij mijn hoofd pakte en mijn hersenen samendrukte. Zo akelig!" Savi is inmiddels weer bij bewustzijn en krijgt, net als de rest van het gezin, onder hoge druk zuurstof toegediend. Ze worden naar het ziekenhuis gebracht waar ze nog een paar uur aan de zuurstof moeten die ze onder hoge druk toegediend kregen.

Een wonder

Haar ex vertelt dat zijn dochter zich ’s ochtends al niet lekker voelde, en dat zijn vriendin met haar in bed was gaan liggen. Hij zat zelf met Savi op de bank toen die aangaf misselijk te zijn. Bert voelde zich zelf ook helemaal niet in orde. Toen Savi naar de keuken wilde lopen ging het mis. Hij draaide zich nog om naar zijn vader en zakte toen in elkaar.

Berts vriendin, die wilde kijken wat eraan de hand was, liep een 'muur' van koolmonoxide in toen ze de slaapkamerdeur opende en raakte direct versuft. In het ziekenhuis blijkt het koolmonoxidegehalte in Berts bloed zo hoog dat het een wonder is dat hij nog in staat was om te bellen en zijn gezinsleden in veiligheid te brengen.

Verouderde ketel

De koolmonoxidevergiftiging werd veroorzaakt door een verouderde ketel. Judith drukt mensen dan ook op het hart om hun verwarmingsketel regelmatig te laten controleren en koolmonoxidemelders te plaatsen. Zelf had ze al voorzorgsmaatregelen getroffen, maar om haar zoontje gerust te stellen liet ze alsnog een loodgietersbedrijf langskomen. "Die zijn alles met hem nagelopen. Puur om zijn angst weg te nemen dat het nog een keer gebeurt. Hun uitleg heeft hem echt gerustgesteld."

De kinderen knapten snel op, en behalve wat hoofdpijnklachten waren Judiths ex en zijn vriendin ook snel weer de oude. Judith zelf is nog elke dag dankbaar dat Bert in staat was om haar te bellen. "Ze hebben zo’n geluk gehad. Als Bert zijn telefoon niet zo dichtbij had gelegen, was het misschien heel anders afgelopen. Je mag er niet aan denken, maar toch heeft dat idee me nachtenlang wakker gehouden."

Jij op VROUW

Heb jij ook een bijzonder verhaal te vertellen? Stuur het (anoniem) naar VROUW.

Deel je verhaal

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.