Nieuws/Vrouw
1085690
Vrouw

Weblog van de week

Koningin Koolhydraat

Annemijn Briët (32) gaat vanaf 1 september samen met elf vrouwen, Women on Wheels, de Tour4Life fietsen ten bate van Artsen Zonder Grenzen. Samen met haar ploeggenoten schrijft ze deze week de blog.

Naam: Annemijn Briët

Leeftijd: 32

Beroep: CSR Program Manager KNVB

Relatie: ja, Vincent Fielmich

Kinderen: nee

Favoriete website: http://www.wow-tourforlife.nl/

Typisch vrouwelijke eigenschap: perfectionisme

---------------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag blogt Women on Wheels ploeggenoot Carlotte Mos (32)

Terwijl voor veel vriendinnen van mij suikers, koolhydraten en zoetheid een taboe zijn, zijn ze noodzakelijk als je een beetje wilt fietsen. De hongerklop ligt bij lange afstanden namelijk altijd op de loer. En wanneer je voor een training eigenlijk te weinig gegeten hebt, merk je dat direct. Dan zijn je benen loodzwaar en kom je niet vooruit.

Wielrennen is een echte duursport en daarvoor heeft je lichaam koolhydraten nodig.

Voor een zoetekauw als ik, is dat dus een uitkomst. Ik eet zoveel mogelijk gezonde koolhydraten, maar dat vul ik aan met snelle suikers. Mijn boodschappenmandje ligt vol met ontbijtkoek, mueslirepen en bananen. Echt fietsvoer. Tijdens de trainingen probeer ik het nog een beetje verantwoord te houden met een mueslireep of een banaan. Maar bij echt lange tochten maakt het we wat minder uit. Mede gedreven door mijn fietscomputer die aangeeft dat ik bijvoorbeeld toch al wel 3000 calorieën heb verbrand. Dan kan het me dus niet zoet genoeg zijn.

Naast eten is voldoende drinken net zo belangrijk. Als je te weinig drinkt, krijg je geheid hoofdpijn. Een lekker sportdrankje zorgt er voor dat je makkelijker genoeg drinkt met warm weer of lange ritten. Maar dan moet je er wel een vinden die lekker is, ook de tweede bidon. Nu hebben de meeste sportdrankjes een citrus smaak, lekker fris zou je denken, maar dat zuur gaat mijn maag (die het toch al moeilijk heeft met al die suikers en weinig vast voedsel) irriteren. Dus ging ik op zoek naar ander smaakje. Bosvruchten is het voor mij geworden. Meteen groot ingekocht natuurlijk.

Nu hoorde ik deze week dat cafeïne je fietsprestaties toch wel met minimaal 2% positief beïnvloeden. En ook nog eens zorgen voor extra vetverbranding. Dus voor het fietsen voortaan ook een bakkie troost.

Mijn credo is dus gezond eten, een lekkere espresso voor de rit, genoeg suikers voor je lichaam bij lange ritten en natuurlijk af en toe een stuk appeltaart, als beloning voor al het trainen dan hè. Fietsen is geweldig!