1099996
Vrouw

Onze sportdeskundige geeft advies

Beweegt jouw kind minstens een uur per dag?

De laatste jaren is er bij kinderen een duidelijke afname van beweging te zien en juist een toename van blessures. Een kind zou tenminste een uur per dag moeten bewegen. Er zitten 24 uren in een dag, dat uurtje zou toch geen probleem moeten zijn? En toch is dit wel het geval.

Kinderen spelen veel minder buiten dan vroeger en dit heeft diverse oorzaken. Als eerste natuurlijk de tv, computer, gameconsols en andere elektronische apparatuur.

Video games

Wist je dat veel van de tijd die vroeger aan buitenactiviteiten werd besteed, vervangen is door tv, computer en computerspelletjes en dat kinderen en volwassenen 45 uur per week spenderen aan tv kijken, op de computer werken, video games spelen of films kijken? Schrikwekkend, vind je niet?

Maar er zijn meer redenen waarom kinderen minder buiten spelen dan vroeger. Zoals regeltjes over het niet mogen klimmen in bomen en overlast bezorgen, maar ook de toename van auto’s en drukkere wegen, auto’s die op de stoep parkeren en de speelruimte innemen.

Maar ook de overbezorgdheid van de ouders speelt een rol in het te weinig bewegen van het kind. Ouders laten hun kind liever niet meer buiten spelen omdat ze bang zijn dat er iets gebeurt. Is dat wel eerlijk? Wat kunnen we doen om onze kinderen meer in beweging te krijgen?

Beweeggedrag

Ouders hebben een voorbeeldfunctie,  kinderen doen hun ouders na. Dus kijk eens kritisch naar jouw eigen beweeggedrag: haal jij het dagelijks minimum (voor volwassenen) van 30 minuten bewegen per dag?

Het zou toch mooi zijn als je twee vliegen in een klap kunt slaan door je eigen beweegpatroon en dat van jouw kind(eren) te verbeteren! Dit betekent niet dat je nu als een gek iedere dag moet gaan joggen, maar gewoon wat kleine dingen in je dagelijks leven aanpassen is vaak al voldoende.

Hierbij wat tips om het beweegpatroon hopelijk op gang te krijgen:

  • Als je jouw kind naar school brengt, laat hem of haar dan zelf fietsen. Niet met de auto, in de bakfiets of achterop, maar zelf fietsen.

 

  •  Loop eens een ander -groter- rondje met de hond en neem je kind mee. Zo heb je ook veel meer tijd om naar de verhalen over school en andere avonturen te luisteren.

 

  • Betrek je kind bij het boodschappen doen: ga samen te voet naar de winkels, neem eventueel een karretje mee voor de zwaardere boodschappen.

 

  • Vertel je kind tijdens het boodschappen doen over voeding, over wat gezond is, wat veel suikers of vet bevat of wat juist veel vitamines en mineralen bevat. Zo wordt jij en je kind veel bewuster van wat er in huis wordt gehaald.

 

  • Herinner wat je vroeger deed toen je een kind was. Welke spelletjes speelde jij buiten en wat deed jij op regenachtige dagen binnen? Vertel het je kind.

 

  • Is jouw kind een ‘binnenkind’, of is het weer te slecht om buiten te spelen? Probeer de spelletjes op bijvoorbeeld de Wii Fit of de fitness apps voor de IPad of IPhone eens uit. Het is niet hetzelfde als lekker in de buitenlucht spelen, maar altijd beter dan op de bank hangen en niks doen.

 

  • Kijk eens naar de tijdsbesteding van alle dagen van de week. Kunt jij de dagen –rondom de verplichtingen natuurlijk- anders indelen? Wellicht kan er meer tijd voor beweging worden ingepland.

 

  • Leg uit dat te lang naar een beeldscherm kijken niet gezond voor een kind of volwassene is. Stel regels op, hoeveel tijd per dag wordt er achter de computer gezeten, spelletjes gedaan en tv gekeken?

 

  • Jij bent een voorbeeld voor jouw kind, welke sport beoefen jezelf? Kun jij jouw kind hierin betrekken? Kan je jouw kind bijvoorbeeld meenemen naar de tennisbaan en een partijtje spelen met je kind?

 

  • Ga met de kinderen mee naar buiten, wees zelf weer kind! Speel samen en ga mee in de fantasie van de jonge mens!

 

  • Plan iedere week een uitje naar het strand, het bos, de hei, de duinen, ergens waar beweging centraal staat.

 

  • En dan de uitdaging van de dag, kun je jouw kind iets aanbieden wat interessanter, leuker, spannender en cooler is is dan de tv, computer of gameconsol? Ben je zo scherp, ken je je kind zo goed? Wat zou je jouw kind kunnen voorstellen waardoor ze het elektrische apparaat direct links laten liggen? Mail me jouw ideeën!

Touwtje springen

Het is duidelijk dat er iets gedaan moet worden aan het beweeggedrag van onze kinderen, help jij mee? Laat ze dan kind zijn en laat ze zelf fietsen, in bomen klimmen, vies worden in de modder, touwtje springen of zwemmen. Het kan toch niet zo zijn dat jouw kind aan het eind van de basisschool nog steeds niet kan fietsen?

Als we zo doorgaan zijn wij straks als senioren actiever dan de kinderen van nu. En dat mogen we toch niet laten gebeuren?

Ik wens jullie samen vooral heel veel plezier, want wat zal er veel gelachen worden!

Groeten,

Barbara

Kijk voor alle artikelen over sporten op de sectie 'Sportdeskundige'!

Stel jouw sportvraag

Heb jij ook een sportvraag voor Barbara? Stel die dan via gezondleven@telegraaf.nl en wie weet zie je jouw vraag binnenkort terug op VROUW.nl!

Volg VROUW ook op Hyves, Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest