Vrouw/Verhalen achter het nieuws
111952135
Verhalen achter het nieuws

Brein & Body

Moeite met uit bed komen? ’Snoozen is een absolute no go’

„Ga niet extra vroeg naar bed als je weet dat je de volgende ochtend vroeg op moet. Je slaapdruk moet hoog genoeg zijn om goed te kunnen slapen.”

„Ga niet extra vroeg naar bed als je weet dat je de volgende ochtend vroeg op moet. Je slaapdruk moet hoog genoeg zijn om goed te kunnen slapen.”

De zomer is voorbij en dat betekent dat de nachten weer kouder en langer worden. Kom je ’s ochtends meteen moeilijker uit bed? Wellicht dat deze tips van slaapwetenschapper Merijn van de Laar helpen.

„Ga niet extra vroeg naar bed als je weet dat je de volgende ochtend vroeg op moet. Je slaapdruk moet hoog genoeg zijn om goed te kunnen slapen.”

„Ga niet extra vroeg naar bed als je weet dat je de volgende ochtend vroeg op moet. Je slaapdruk moet hoog genoeg zijn om goed te kunnen slapen.”

Iedereen heeft een bepaald ritme. Dit wordt automatisch bepaald door onze biologische klok. Deze klok reageert op daglicht, waardoor ons slaap- en waakritme automatisch wordt afgesteld op ons dag-nachtritme. Na de zomervakantie kan deze biologische klok een beetje van slag zijn, omdat mensen tijdens deze periode vaak een iets onregelmatiger ritme aanhouden. Daarbij helpt het ook niet dat de nachten in september weer langer beginnen te worden. Hoe sleep je jezelf dan toch dat bed uit? Slaapwetenschapper Merijn, van het boek Slapen als een oermens, zet het voor ons op een rijtje.

  • „Zonlicht… zorgt ervoor dat je makkelijker uit bed komt. Trek dus meteen die gordijnen open. Is het nog donker? Dan kan een daglichtlamp helpen. Het beste is dan om er eentje van 10.000 lux aan te schaffen, omdat deze lichtintensiteit overeenkomt met het daglicht. Vind je het fijner om rustig wakker te worden? Dan kun je een wake up light van rond de 700 lux proberen. Daglicht is niet alleen in de ochtend belangrijk. Gedurende de dag moet je jezelf er ook voldoende aan blootstellen, omdat dit er voor zorgt dat je ’s nachts kwalitatief beter slaapt.”
  • „Snoozen… is een absolute no go. Je ziet dat men in deze periode snel geneigd is om te snoozen, maar dat heeft veel negatieve effecten. Het zorgt ervoor dat de slaapinertie (periode tussen wakker worden en in slaap vallen) wordt verlengd, waardoor het alleen maar moeilijk wordt om op te starten. Normaliter hebben mensen twintig tot dertig minuten nodig om echt goed wakker te worden, maar door het snoozen kun je deze periode flink verlengen.”
  • Leg je telefoon of wekker… ver van je bed. Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar het is ontzettend effectief. Hierdoor word je meteen gedwongen om uit bed te springen. Belangrijk is wel dat je er dan ook echt uitblijft.”
  • „Ga niet extra vroeg… naar bed als je weet dat je de volgende ochtend vroeg op moet. Je slaapdruk moet hoog genoeg zijn om goed te kunnen slapen. Op zondag zie je vaak dat mensen tot een uur of 11:00 uur in bed blijven liggen om er vervolgens weer rond 22:30 in te duiken. Dan ben je effectief rond de 11 uur uit bed geweest en dat is eigenlijk veel te weinig. Gemiddeld moet een volwassen persoon namelijk 17 uur uit bed zijn per dag.”
  • Ben je een avondmens? … Dan is het belangrijk dat je wakker wordt met voldoende licht. Probeer ook op vaste tijden op te staan. Je zult waarschijnlijk nooit zo makkelijk uit bed springen als een ochtendmens. Je biologische klok is nou eenmaal op dat ritme afgestemd. Gelukkig kun je er wel enige invloed op uitoefenen door een vast slaapritme aan te houden.”
  • „Bewegen is … altijd goed en dus ook voor je slaapritme. Begin de dag met een klein blokje om. Hierdoor ben je meteen wakker en zul je merken dat je gedurende de dag ook veel productiever bent.”
  • „Ga niet zelf klooien… met melatonine. Dit werkt namelijk alleen bij een jetlag of extreem ritme. Het behandelt geen slapeloosheid. Heb je langdurige slaapproblemen en werken de bovenstaande adviezen niet? Neem dan contact op met je huisarts.”

Meer VROUW

Wil je niets van VROUW missen? Speciaal voor de trouwste lezeressen versturen we elke dag een mail met al onze dagelijkse hoogtepunten. Abonneer je hier.

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.