Vrouw/Lekker in je vel challenge
1204893142
Lekker in je vel challenge

Lekker in je vel-challenge

Wat is nou echt een gezond ontbijt voor je kind?

Een bakje yoghurt met muesli, havermout of een bruine boterham met pindakaas; wanneer het op het ontbijt aankomt is er keuze te over. De adviezen voor een gezonde start van de dag voor kinderen lopen echter flink uiteen. Het gevolg? Ouders die met hun handen in het haar staan, en bij ieder ontbijtje dat ze hun kind(eren) voorschotelen twijfelen of het wel een verantwoorde keuze is.

Veel kinderen blijken de belangrijkste maaltijd van de dag over te slaan, wat een verminderd concentratievermogen, slechtere (school)prestaties en zelfs meer kans op overgewicht kan veroorzaken. In het kader van onze Lekker in je vel-challenge hierbij de beste tips voor een gezond ontbijt!

Lege maag

Mirela Husrefovic (38) is diëtist en gespecialiseerd in kinderdiëtetiek. Ze beaamt dat de grootste fout die gemaakt wordt inderdaad is dat ouders hun kinderen met een lege maag naar school laten gaan. „Wat ik vaak zie, is dat kinderen niet ontbijten of alleen een kopje thee drinken voor ze naar school gaan. Dit zorgt ervoor dat ze zich minder goed kunnen concentreren of dat ze minder energie hebben tijdens de gymles.”

Suikerbom

„Krokante muesli kan je beter vermijden. Kies liever voor volkoren muesli of havermout. In volkoren producten zitten namelijk koolhydraten, ijzer en allerlei b-vitamines, die essentieel zijn voor kinderen.”

Om de suikerinname in de ochtend gemakkelijk te kunnen verminderen, raadt Mirela aan om geen suikerrijke dranken meer in huis te halen. „Hier vallen frisdranken, limonade en pakjes drinken onder. Geef je kinderen liever gewoon een glas water of melk. Mopperende gezichten aan de ontbijttafel kun je vermijden door het water op smaak te brengen met schijfjes komkommer of sinaasappel.”

Meer melk

Om niet langer bezorgd te zijn dat je kind essentiële voedingsstoffen mist bij het ontbijt, onderstreept Mirela dat het voornamelijk belangrijk is dat kinderen voldoende zuivelproducten nuttigen. „Het hangt van de leeftijdscategorie af hoeveel melkproducten kinderen nodig hebben, maar ik zie vaak dat ze er veel te weinig van binnenkrijgen.”

Melk is volgens Mirela dus wel degelijk goed voor elk. „In de leeftijdscategorie 4 tot 8 jaar moeten kinderen ongeveer 400 ml melkproducten binnenkrijgen. De oudere kinderen van 9 tot 12 jaar zouden ongeveer 600 ml melkproducten binnen moeten krijgen. Veel kinderen schieten daarin tekort.”

Groente op brood

Woordvoerder van het Voedingscentrum Partricia Schutte grijpt terug naar de welbekende Schijf van Vijf. „Een goed ontbijt bestaat uit een combinatie van volkoren graanproducten, zuivel, gezonde vetten, fruit en groente.”

Bewerkte vleessoorten als salami of filet american en zoet beleg als chocoladepasta, kunnen volgens Schutte het best beperkt worden tot een paar keer per week. Ook roomboter kan beter vervangen worden door halvarine of margarine. „En probeer vaker aan groente en fruit te denken als broodbeleg. Plakjes appel of banaan, maar ook groentespreads en plakjes komkommer zijn voor kinderen lekker op brood.”

Uitzondering

Toch stelt Mirela dat je vooral niet té strict moet omspringen met voeding. „Het moet wel leuk blijven. Je mag je kinderen af en toe echt wel wat lekkers geven, anders gaan ze er alleen maar meer naar verlangen. Maar zorg ervoor dat het bij een uitzondering blijft.”

Meedoen?

Wil je je ook beter in je vel voelen? Doe dan mee met onze jaarlijkse Lekker in je vel- challenge. Meld je hier aan!

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.