Vrouw/Praat Mee
126483812
Praat Mee

De gevolgen van schermgebruik in de avond... Allesbehalve slaapverwekkend!

Nog heel even op Snapchat, Instagram en/of WhatsApp voor het slapen gaan. Voor veel tieners heel normaal maar volgens het RIVM mede oorzaak van slaapproblemen onder jongeren.

Van de kinderen (8-13 jaar) gebruikt 39% dagelijks een scherm in de avond (computers, smartphone, tv...). Onder jongeren van 13-18 jaar is dit 86%. Vaak gebruiken ze ‘s avonds meer dan twee uur een scherm.

Boosdoeners

Voorbeelden van slaapproblemen zijn later in slaapvallen, korter slapen en 's nachts wakker worden. Bovendien hebben ze overdag vaak moeite om wakker te blijven. Structureel slaaptekort kan zorgen voor een slechter concentratievermogen en minder goed presteren.

Het blauwige licht van de schermen is een van de boosdoeners. 'Blauw' licht heeft invloed op onze biologische klok en kan daarmee de slaap verstoren. Maar wat ook meespeelt, is dat jongeren door het schermgebruik later gaan slapen.

Er bestaan wel apps waarmee je 'blauw' licht kunt filteren. Zelf gebruik ik de app F.lux voor mijn laptop: het geeft mijn beeldscherm een meer gelige gloed. En voor smartphones kan je bijvoorbeeld de app Twilight gebruiken om het 'blauwe' licht te dempen.

Praat mee

Hoe doe jij dat thuis? Mag jouw kind de smartphone meenemen naar de slaapkamer? Zo niet: laat je dan zelf ook je telefoon op de keukentafel liggen als je naar bed gaat? Of schakel je de 'vliegtuigstand' in omdat je 'm ook gebruikt als wekker? Maar doe je er in de slaapkamer verder niets meer mee? Of stiekem toch? En jouw partner? Praat mee!

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.