Vrouw/Lezerscolumn
1351068883
Lezerscolumn

Lezerscolumn

Nicky is het onbeschofte gedrag van klanten spuugzat

Nicky (33) heeft de afgelopen vijftien jaar in verschillende winkels gewerkt. In die jaren zag de dertiger een grote verschuiving: klanten behandelen het winkelpersoneel steeds onvriendelijker en het respect is ver te zoeken. In deze Lezerscolumn beschrijft Nicky met welke onbeschofte, soms zelfs gevaarlijke, mensen zij dagelijks te maken heeft.

„Veel mensen die niet in een winkel werken kunnen zich geen voorstelling maken van waarmee winkelpersoneel te maken krijgt. Ik kan haast een boek schrijven over alle onbeschofte en ronduit vieze situaties.

  • Het begint eigenlijk al bij het begroeten van het personeel. Mensen negeren het winkelpersoneel, maar verwachten wel dat je klaar staat wanneer zij jou nodig hebben.
  • Wanneer iemand bellend de winkel in komt (liefst op luidspreker) verstoort dat een verkoopgesprek van een ander.
  • Aan de kassa met iemand bellen of middenin een gesprek met een verkoopmedewerker je telefoon aannemen, is respectloos naar de persoon waarmee je op dat moment in gesprek bent. Je zegt eigenlijk: Fuck you. Helaas gebeurt dit echt heel vaak.
  • Mensen die dingen (al dan niet per ongeluk) vies of kapot maken en dit niet schoonmaken óf melden, maar net doen alsof hun neus bloedt en gewoon weglopen.
  • Klanten die de wc in complete ravage achterlaten. Ik liet een meneer gebruik maken van de klanten-wc. Vervolgens check ik die altijd direct. Een keer trof ik zelfs de muren, wc-pot en vloer onder de poep aan.
  • Mensen die denken dat iedereen al het werk uit handen laat vallen zodra zij de winkel binnen komen lopen, ook al is al het personeel met andere klanten bezig.
  • Met hun vingers naar je knippen, alsof ze het tegen hun hond hebben.
  • Of na jouw advies doodleuk zeggen het product liever online te bestellen.
  • Klanten die tegen je schreeuwen, gewoon, omdat zij een rotdag hebben.

Ik ben bedreigd, er zijn dingen naar mijn hoofd gegooid, ik ben verrot gescholden en zelfs gebeten door een hond. En dit staat niet op zichzelf. Winkelpersoneel verdient het niet om als stront behandeld te worden. En ja, er zijn ook medewerkers die niet netjes naar hun klanten zijn. Ook dat is zeker heel vervelend, maar behandel een ander eens zoals jezelf behandeld wilt worden. Als we nou allemaal wat liever voor elkaar zijn en onszelf af en toe een spiegel voorhouden, komt de wereld er een stukje mooier uit te zien.”

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.