Vrouw/Praat Mee
1399878406
Praat Mee

Juf met een ADHD-kind in de klas: 'Een pilletje doet vooral mij een plezier. Hem niet'

Met haar Facebookbericht over een kind met ADHD in haar brugklas raakte Neomi Lotte, docent Nederlands, deze week een gevoelige snaar. Ze schreef dat de jongen zijn pilletjes niet wil innemen omdat hij dan niet meer echt kan lachen. "Ik wil dat kinderen zichzelf kunnen zijn."

Sinds een maand heeft Neomi een jochie met ADHD in haar brugklas. De eerste keer dat zij hem met medicatie meemaakte, merkte ze op dat hij heel gefocust was, maar tegelijkertijd heel erg in zichzelf gekeerd. “Toen ik de volgende dag vroeg of hij zijn medicatie wel had ingenomen, zei hij van niet, omdat hij dan niet meer echt kan lachen. Maar als ik iets wil, is dat ze zichzelf kunnen zijn.”

“Op de basisschool werd gedreigd dat hij naar de directeur moest als hij druk was. Mijn ervaring is dat veel kinderen op latere leeftijd zichzelf niet kunnen zijn omdat ze zich altijd moesten aanpassen of bestraft werden. Daarom ben ik met zijn ouders in gesprek gegaan om te kijken naar andere mogelijkheden.”

Strategische plek

“Ik zag aan zijn gezicht dat hij heel blij was toen ik hem die dag aansprak en zei dat we het voorlopig zonder medicatie in de klas konden proberen. Nu heeft hij een strategische plek in de klas, vlak bij mij, zodat ik hem kan corrigeren zonder dat de hele klas het hoort. Ik heb hem ook een koptelefoon gegeven, die hij mag gebruiken als hij zich wil afsluiten voor prikkels uit de klas.”

“Ook kan hij aan mijn bureau zitten als hij zich echt moet focussen. Belangrijk is dat hij niet naast drukke kinderen zit, want dat geeft alleen maar meer prikkels. Ook heeft hij net als alle andere kinderen een vaste plek, want dat geeft ook hem meer structuur.”

Meer kinderen in de klas

In dit geval zit er maar één jongen met ADHD in de klas, dat is goed te overzien, maar wat als er meerdere kinderen met ADHD in een klas zitten?

“Dat is heel erg kind- en situatie-afhankelijk, want dé ADHD'er bestaat niet. Elk kind reageert verschillend op prikkels, dus dat moet je aftasten en uitproberen. Ik ben ook helemaal niet tegen medicatie, want in sommige gevallen is het wel nodig.”

“Wat ik altijd doe in het begin van het schooljaar, is veel observeren en ik ga ook met leerlingen in gesprek. Meerdere kinderen met ADHD zou ik niet snel aan één tafel zetten, want dan zet je prikkelgevoelige kinderen bij elkaar en dat kan elkaar ook versterken.”

Neomi schreef een ontroerend bericht op Facebook over haar ervaringen met haar leerling met ADHD. Al snel ontketende ze met haar bericht een stroom van reacties.

PRAAT MEE!

Heb jij kinderen met ADHD of kinderen die klasgenoten hebben met ADHD en wat vind jij van deze aanpak? Laat het ons weten en praat mee!

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.