Vrouw/Verhalen achter het nieuws
1419641050
Verhalen achter het nieuws

Brein & Body

Ben jij een emotie-eter? Hier komt jouw eetgedrag vandaan

„Emotie-eten kan verschillende oorzaken hebben. In bijna alle gevallen is het probleem ontstaan in de vroege jeugd, maar komt het pas ten uiting tijdens de puberteit.”

„Emotie-eten kan verschillende oorzaken hebben. In bijna alle gevallen is het probleem ontstaan in de vroege jeugd, maar komt het pas ten uiting tijdens de puberteit.”

De stress die corona met zich meebrengt, maakt dat we meer gaan eten. Toch is dit geen natuurlijke reactie. De meesten krijgen bij het horen van slecht nieuws of veel stress juist geen hap door de keel. Hoe komt het dan dat toch zoveel mensen last hebben van emotie-eten? Wij bespreken het met Tatjana van Strien, hoogleraar emeritus ’Psychologie van lijnen en overeten’ aan de Vrije Universiteit Amsterdam en diëtist Desiré van der Kruk van gezondeten.nl.

„Emotie-eten kan verschillende oorzaken hebben. In bijna alle gevallen is het probleem ontstaan in de vroege jeugd, maar komt het pas ten uiting tijdens de puberteit.”

„Emotie-eten kan verschillende oorzaken hebben. In bijna alle gevallen is het probleem ontstaan in de vroege jeugd, maar komt het pas ten uiting tijdens de puberteit.”

Negatieve emoties kunnen volgens Van Strien een grote invloed hebben op je eetgedrag. Bij de meeste mensen gaan die samen met verlies van eetlust. Toch grijpt er ook een grote groep mensen naar de koektrommel. Vooral vrouwen hebben last van emotie-eten, omdat zij ook gevoeliger zijn voor stress.

Oorzaken emotie-eten

Van Strien: „Emotie-eten kan verschillende oorzaken hebben. In bijna alle gevallen is het probleem ontstaan in de vroege jeugd, maar komt het pas tot uiting tijdens de puberteit. Het kan komen doordat tijdens je jeugd is afgeleerd om minder te eten bij negatieve emoties. Dit ontstaat bijvoorbeeld wanneer je vader of moeder je altijd iets te eten gaf als je moest huilen of was gevallen. Je gaat dan negatieve emoties met honger verwarren.”

„Het kan ook ontstaan doordat ouders een soort manipulatieve controle op het kind uitoefenen. Vaak gebeurt dit overigens onbewust. Als het kind een slecht cijfer haalt, zegt de ouder bijvoorbeeld: ’Daar word ik heel verdrietig van.’ Door dit soort opmerkingen verliest het kind het zicht op de eigen emoties. Het kind weet niet meer wat hij of zij zelf voelt. Behalve emotie-eten kan dit in de toekomst ook nog allerlei andere narigheden veroorzaken.”

Psychische aandoening

Wat veel mensen niet weten, is dat een eetbuistoornis een psychische aandoening is. „Het ligt dicht bij de borderline persoonlijkheidsstoornis en dat is een van de moeilijkste stoornissen om te behandelen”, aldus Van Strien. Diëtist Van der Kruk sluit zich hierbij aan: „Ik heb veel cliënten die last hebben van emotie-eten en ik raad eigenlijk altijd aan om in therapie te gaan. Iedereen weet dat een appel gezonder is dan chocolade. Het probleem zit echt dieper en is niet op te lossen met een dieet. Cognitieve gedragstherapie, dialectische gedragstherapie of mindfulness-therapie wordt vaak bij mensen met een eetbuistoornis toegepast.”

Emotie-eten de baas

Van Strien: „Met dialectische gedragstherapie pak je echt het probleem bij de kern aan. De therapie is ontwikkeld om mensen beter met heftige emoties zoals verdriet, somberheid of wanhoop om te leren gaan. Bij cognitieve gedragstherapie leer je weer anders tegen problematische situaties aan te kijken. Hierna leer je er ook anders mee om te gaan. Door deze therapievormen zie je dat mensen blijven afvallen. Bij een vermageringsdieet komt het gewicht na een periode er vaak weer bij, omdat mensen nog steeds niet weten hoe ze hun eetbuien onder controle moeten houden.”

Luister ook naar de podcast Zo Doet Zij Dat over eten, diëten, liegen over je gewicht, #bodypositivity en fatshaming:

Tips voor emotie-eters

Maar kun je zelf ook iets doen om eetbuien onder controle te krijgen? „Wanneer je een psychische stoornis hebt, is het altijd belangrijk om de hulp van professionals in te schakelen. Als je hierover twijfelt raad ik aan om mijn boek ’Afvallen op maat’ te lezen. Aan de hand daarvan kun je achterhalen waar de oorzaak ligt van je eetprobleem”, aldus Van Strien.

Toch zijn er ook kleine oefeningen die je thuis zou kunnen uitproberen. „Wat ik zelf ook een mooie oefening vind is: de lichte glimlach. Als je met een lichte glimlach door het leven gaat, glimlachen mensen automatisch terug en daar word je blij van. Sommigen hangen ook een smiley boven hun bed, waardoor de dag een stuk vrolijker begint. Hiernaast zijn mindfulness vaardigheden, die iemand leren in het hier en nu te leven, ook heel belangrijk.”

Van der Kruk: „Om inzicht in je eetgedrag te krijgen, kan het ook helpen om een eetdagboek bij te houden. Hierin kun je verwerken wat je eet en welke emoties je op dat moment voelt. Daardoor zie je wat de triggermomenten zijn en breng je patronen in beeld. Uiteindelijk kan je vanuit deze inzichten contact opnemen met een expert om het probleem bij de kern aan te pakken.”

Meer weten over emotie-eten?

Eerder spraken wij ook met Marion. Zij is hooggevoelig en eet de spanning uit haar lijf weg met zoetigheid. Ook Ramona heeft lang last gehad van emotie-eten. Ze greep als gepest kind naar zoetigheid en dat ging van kwaad tot erger. Hiernaast interviewden we Petra die haar eetbuien weet te beheersen na intensieve therapie.

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo
Meer van De Telegraaf Webshop
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo
Meer van De Telegraaf Webshop