Nieuws/Vrouw
1422847806
Vrouw

EHBV: Eerste Hulp Bij Vakantiepech!

De recente bagagechaos op Schiphol heeft vakantievierend Nederland nog maar eens met de neus op de feiten gedrukt: reizen gaat niet altijd van een leien dakje. Want: hoe handel je in het buitenland als je pech hebt, of een ongeluk krijgt? Wat zijn je rechten als de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij verzaakt? We zetten het allemaal even voor je op een rijtje, zodat jij met een gerust(er) hart in de auto, de trein of het vliegtuig kunt stappen.

En route! De bourgondiërs onder ons zullen het kunnen beamen: een kampeertrip naar Frankrijk is een gegarandeerde succesformule. Maar mócht je onverhoopt pech krijgen dan wil je er wel van verzekerd zijn dat je direct hulp kunt krijgen.

Verzekering

Daarom is het van groot belang dat je vóór vertrek nagaat of pechhulp in het buitenland bij je autoverzekering of ANWB-lidmaatschap zit inbegrepen. Let op: dit is dus niet standaard het geval.

Mocht je erachter komen dat buitenlandhulp niet in je polis zit, kun je dit in een mum van tijd alsnog aanvragen. Je gaat er geen spijt van krijgen als je met een lekke band op een bergpas staat.

Ziekte

Zal je net zien: komt je lichaam eindelijk tot rust, krijg je griep (of erger). Wanneer het noodlot toeslaat en je helaas een dokter en/of apotheek moet bezoeken, kun je bij veel reis- of zorgverzekeraars de zorgkosten declareren (meestal met uitzondering van je eigen risico).

Welke kosten vergoed worden en tot welk bedrag de vergoedingen gaan, is afhankelijk van je verzekeraar. Raadpleeg vooral de website van jouw verzekeraar om te checken wat de vergoedingsregeling is die op jou van toepassing is.

Zorgpas

Zo kun je ook altijd nog beslissen om een aanvullende verzekering af te sluiten voor zorg in het buitenland, voor alle medische zorgkosten die buiten de basisverzekering vallen. Veel verzekeraars raden dit aan, omdat zorgkosten in het buitenland vaak hoger uitvallen.

Ook aan te raden: vraag een Europese gezondheidskaart (ook wel: European Health Insurance Card (EHIC)) aan en noteer het noodnummer van jouw verzekeraar, zodat je direct hulp kan vragen in geval van ziekte of een ongeluk.

Als je een (huis)arts bezoekt of medicijnen aanschaft, moet je veelal zelf de rekening indienen bij je verzekeraar. Let er dus op dat je een zo gespecificeerd mogelijke rekening opvraagt bij de betreffende zorgverlener of apotheker.

Vertraging

Vertraging van vluchten is, zeker in de zomerperiode, eerder regel dan uitzondering. Bij vertragingen van minder dan twee uur moet je de frustratie van het wachten helaas maar 'gewoon' slikken, maar wist je dat je bij grote vertragingen recht hebt op een financiële vergoeding?

De regels daarvoor zijn als volgt: bij vertraging boven de twee uur is je vliegtuigmaatschappij in elk geval verplicht om je van eten, drinken en een eventuele hotelovernachting te voorzien.

Duurt het drie uur of langer voordat je de lucht in kan? Dan heb je recht op een vergoeding. Hoeveel geld je kan claimen, hangt af van de duur van de vertraging en de lengte van je vlucht en kan oplopen tot 600 euro.

Claimen

In dit handige overzicht van de Consumentenbond kun je precies nagaan welk bedrag je kunt claimen. Tip! Schakel géén vluchtclaimbureau in en dien je claim zelf in.

Want dat is een fluitje van een cent, en dergelijke bureaus innen vaak een behoorlijk aandeel van je vergoeding als wederdienst. Overigens maak je geen aanspraak op vergoeding als er sprake is van overmacht door bijvoorbeeld weersomstandigheden of staking van personeel.

Koffers

Het gebeurt helaas dat koffers kwijtraken en met vertraging aankomen op je (thuis)bestemming. Wat zijn in zo’n geval je rechten? Het is in eerste instantie belangrijk dat je op de luchthaven direct een melding maakt bij de bagagebalie.

Hier vul je een formulier in en laat je je gegevens achter, zodat contact met je kan worden opgenomen zodra je koffer is aangekomen. Luchtvaartmaatschappijen vergoeden de kosten die je maakt om noodzakelijke spullen aan te schaffen, zoals toiletartikelen en kleding.

Zoektocht

Pleeg wel vooraf een belletje met de betreffende maatschappij om te vragen welke artikelen precies worden vergoed. Naarmate de vertraging oploopt, is de maatschappij ook verplicht om tot een hoger bedrag te vergoeden. De gemaakte kosten kun je vervolgens binnen 21 dagen declareren. Bewaar dus je bonnetjes!

Is de luchtvaartmaatschappij je koffer helemáál kwijtgeraakt? Dan kun je ook binnen 21 dagen een claim indienen. Na 21 dagen wordt de zoektocht naar je koffer namelijk gestopt.

Jij op VROUW.nl

Heb jij een opmerkelijk (vakantie)verhaal?

Vertel het dan hier...

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.