Nieuws/Vrouw
143313799
Vrouw

Mathijs Vrieze - Deel 3: Over tussendoortjes en trek hebben

In 6 weken 5 kilo eraf, dát is de missie van onze Lekker in je vel-challenge. Deze keer is healthy chef Mathijs Vrieze je coach en ja, hij is ook ervaringsdeskundige (want viel 30 kilo af).

Is een tussendoortje eten gezond? Veel mensen denken van wel en de meeste diëtisten geven ook het advies om tussen de hoofdmaaltijden iets te eten. Maar ik ben voorstander van het minderen van tussendoortjes. Een tussendoortje bestrijdt een hongergevoel.

Het lichaam heeft dan namelijk altijd wel iets om te verteren, wat een eventuele ongezonde snaaibui voorkomt. Maar is het wel zo gezond om nooit meer trek te hebben? Ik vind dat ‘trek’ een geniaal gezond signaal van het lichaam is. Het lichaam zegt: ‘Ik ben klaar met het verteren van het voedsel in de maag.’

Het zegt niet: ‘Eet iets, want anders stop ik meteen met functioneren.’ De meeste mensen denken dat een knorrende maag direct gevuld moet worden. Maar een beetje trek hebben, is zo slecht nog niet.

Op dat moment kan er namelijk geen voedsel meer worden verbrand en zal het lichaam overgaan tot het ­aanspreken van vetreserves. En dat is toch wat iedereen die wil afvallen, wil. Dus wees sterk; een beetje trek ­hebben voor de lunch en het avondeten is juist goed.

Ook ik nam tot een paar jaar geleden regelmatig een ­hapje tussendoor. Gewoon, omdat ik het lekker vond om iets te eten. En het was toch geoorloofd? Maar ik ben blij dat ik ermee ben gestopt.

Voordat je er erg in hebt, ben je de hele dag door aan het eten. Maar zonder tussendoortjes krijgt het lichaam tussen de maaltijden de rust om de energiereserves aan te spreken. En de bloedsuikerspiegel zal zich ook stabiliseren en dat is pure winst.

Afgekickt

Zo ben ik zelf afgekickt van de tussenhappen: neem ­tijdens de drie hoofdmaaltijden iets royalere porties dan je gewend bent. Dit is om te voorkomen dat je vroegtijdig te veel trek krijgt. Je voelt je dan tijdelijk meer verzadigd, maar na de gewenningsperiode bouw je dit weer rustig af. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je je steeds beter bewust wordt van wat de juiste hoeveelheid voeding is die je dagelijks nodig hebt.

Als je toch tussen de maaltijden te veel trek krijgt, eet dan geen voorverpakte snacks, maar een gezond tussendoortje, zoals een appel of banaan. Maar ook rauwkost of zelfgemaakte groentesoep is goed.

En een handje gezonde noten (walnoten, hazelnoten, amandelen) opknabbelen, is ook effectief tegen de trek. Maar eet een tussendoortje als uitzondering, niet als regel. De beste manier om een trekgevoel te onderdrukken of je gedachten af te leiden, is een glas water drinken en een rondje buiten lopen.

Wennen

Als je mijn voorbeeld wil volgen, voel je je de eerste dagen misschien wat minder prettig. Het lichaam zal even moeten wennen aan een ander voedingspatroon, maar daarna zul je blij zijn dat je de stap hebt genomen. Blijf wel altijd goed naar je lichaam luisteren. Elk lichaam is anders, dus bij twijfel: raadpleeg altijd een arts.

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.