Vrouw/Praat Mee
1730737500
Praat Mee

Britten bannen stereotyperende genderrollen... Moeten wij dat ook doen?

Weg met stereotyperende genderrollen in reclames?

Weg met stereotyperende genderrollen in reclames?

In de meeste reclames staat de vrouw achter het aanrecht, doet boodschappen, stopt de was in de wasmachine en maakt schoon. Bovendien zijn ze verzorgend en als moeder, vriendin of oma in beeld. Mannen daarentegen zijn meestal aan het werk en worden als grappig en intelligent neergezet. Deze beeldvorming heeft volgens WOMEN. Inc ook maatschappelijke invloed op de positie van vrouwen en hoe stellen hun werk- en zorgtaken verdelen: de helft van alle Nederlanders wil werk- en zorgtaken het liefst gelijk verdelen. Toch doet maar 18% dit in de praktijk.

Weg met stereotyperende genderrollen in reclames?

Weg met stereotyperende genderrollen in reclames?

Als het aan de Britse variant van de Reclamecodecommissie - de Advertising Standards Authority (ASA) - ligt, komt hier snel een eind aan. Op basis van nieuwe regels over genderstereotypering verbood ASA een reclame voor de elektrische Volkswagen eGolf. In deze reclame zijn mannen te zien die 'avontuurlijke dingen' doen. Van de twee vrouwen die in beeld komen zit er eentje naast een kinderwagen en de ander slaapt.

Genderstereotypen

In een andere reclame, voor een smeerkaas van Philadelphia, zijn twee mannen te zien, die elk met hun baby in een restaurant zijn. De prille vaders zijn zo afgeleid door de ontbijtgerechtjes die op een lopende band voorbij komen, dat ze hun kinderen uit het oog verliezen en ze even later voorbij zien komen op de band. Dit zou de suggestie wekken dat mannen niet voor kinderen kunnen zorgen. Er kwamen maar liefst 128 klachten over het filmpje.

Freelance reclamemaker Liesbeth Maliepaard vindt het verbod op genderstereotypen terecht, maar kan zich niet vinden in deze voorbeelden, zegt ze tegen de NOS. Volgens haar kunnen we beter foto’s van halfnaakte vrouwen met getuite mondjes en perfect gefotoshopte lichamen weren.

Praat mee

Wat vind jij? Heeft ASA gelijk en moeten we ook in Nederland reclames verbieden waarin stereotype rolpatronen te zien zijn? Wat is dan bijvoorbeeld een reclame waaraan jij je stoort? En wat vind je van reclames waarin vrouwen met bloemkolen voor hun borsten - zoals bij New York Pizza - of halfnaakt te zien zijn? Praat mee!

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.