Nieuws/Vrouw
1736220315
Vrouw

Hoe zit het nu echt met: Intermittent Fasting?

Victoria Koblenko viel maar liefst twintig kilo af door middel van Intermittent Fasting in combinatie met intensief sporten. Maar wat is dat Intermittent Fasting in vredesnaam en is dat wel zo gezond voor je? VROUW zocht het uit!

Intermittent Fasting wordt ook wel periodiek vasten of IF genoemd. Wat het is, is eigenlijk heel simpel: een flinke tijd vasten. Qua tijden kan dit verschillend zijn, maar Koblenko at dagelijks bijvoorbeeld 8 uur lang wel en 16 uur lang niet. De hoeveelheid calorieën die je eet, plan je dus in binnen een korter tijdskader dan ‘normaal’.

Verschillende manieren

Er zijn verschillende manieren van Intermittent Fasting, zoals vijf dagen wel eten en twee dagen bijna niet, de manier die Victoria Koblenko hanteert en het Fat Fasten: alleen calorieën uit vetten binnenkrijgen in het dagdeel dat je ‘vast’. De laatste methode is niet zo geschikt als je af wil vallen (info: drogespieren.nl).

Niet anders dan andere diëten

Voedingswetenschapper en auteur van Eet als een expert Liesbeth Smit moet een beetje lachen als we haar bellen over het dieet. “Intermittent Fasting bestaat al hartstikke lang en is wat dat betreft dus niet per se nieuwswaardig”, vertelt ze.

“Het is ook niet echt anders dan een ander dieet. Omdat je langere tijd niets eet, eet je waarschijnlijk minder dan normaal. Je eet minder, dus krijg je minder energie binnen en val je af. Wat dat betreft is het net als alle andere diëten.”

Smit vervolgt: “Omdat het eigenlijk een dieet als alle andere diëten is, geldt wel hetzelfde als voor ieder ander dieet: 95 procent van de mensen die er mee stopt, komt weer net zo hard aan. En als je het mij vraagt, is dit een heel moeilijke manier van eten om de rest van je leven vast te houden. Dus of het op de lange termijn effectief zal zijn… ik betwijfel het.”

Ongezond?

Maar stel je zou het dieet lang kunnen volhouden, is het dan niet ongezond om zo lang niet te eten? Volgens Smit ligt dat helemaal aan wát je eet wanneer je niet aan het ‘vasten’ bent. “Je kunt ervoor kiezen om dan in die tijd allerlei ongezonde dingen te eten, tsja, dan is het niet gezond."

“En wat bij sommigen ook zal gebeuren, is dat ze te veel eten in de tijd dat ze wel mogen eten. Dan kom je dus juist aan. Maar stel je eet heel gevarieerd en gezond op de momenten dat je wel mag eten, dan is er niets aan de hand als je de verdere 16 uur per dag niets eet hoor.”

Verbranding op gang

En hoe zit het dan met die verbranding die op gang moet komen? Veel sportinstructeurs en diëtisten menen dat je de hele dag door kleine beetjes moet eten om je verbranding op gang te helpen, maar volgens Smit is dat op zich ook helemaal niet nodig: “Je lichaam houdt niet op eens op met energie verbranden als je niet eet.”

Al heeft Smit wel een side note: “Wanneer je intensief sport, is het wel gezond om daarna dan je eetmoment in te plannen. Maar als je aan Intermittent Fasting doet, kun je dat er dus goed omheen plannen.

En Intermittent Fasting is echt niet voor iedereen gezond: als jij bijvoorbeeld diabetes hebt en wel echt af en toe moet eten, is dit natuurlijk geen ‘dieet’ geschikt voor jou, dat moge duidelijk zijn.”

Dit werkt echt

Smit benadrukt dat volgens haar toch echt maar één ding werkt om slanker te worden én te blijven: “Pas je voedingspatroon aan en zorg ervoor dat je die aanpassing de rest van je leven door kunt voeren. Intermittent Fasting lijkt me wat dat betreft niet echt geschikt.”

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.