Vrouw/Lekker in je vel challenge
1739449161
Lekker in je vel challenge

Lekker in je vel-challenge

Ober, er zit teveel dressing in mijn salade!

Je kent het wel: een salade bestellen in een restaurant, omdat je op je lijn wil letten. Maar eenmaal geserveerd, zie je dat de salade vol zit met vette dressing en/of allerlei ongezonde ingrediënten. Roy van der Ploeg van Het Voedingcentrum vertelt wat salades nou precies zo ongezond maakt.

Van der Ploeg: „Maaltijdsalades bevatten vaak veel dressing, die suiker en zout bevat. Andere boosdoeners voor je salade zijn volvette kazen of witte pasta.” Een salade als lunch of avondmaaltijd is zeker geen slecht idee maar je moet wel zorgen dat je het goed samenstelt.

Dressing

Roy: „Zorg dat je maaltijdsalade minimaal 150 gram groenten bevat. Een gezonde dressing maak je door olie of azijn te mixen met kruiden. In plaats van croutons of kaas kun je de salade op smaak brengen door vis of ongezouten noten toe te voegen.”

„Kaas is erg zout en bevat veel verzadigd vet, dat krijgen we al veel binnen.” Voorverpakte salades kun je beter vermijden. Zo bleek uit onderzoek van de Britse consumentenorganisatie Which dat de onderzochte kant-en-klare salades gemiddeld 412 calorieën bevatten en 20,3 gram vet. Dat is bijna evenveel als een Big Mac (495 calorieën en 25 gram vet).

„Wil je toch een voorverpakte salade? Kijk dan op de ingrediëntenlijst en kies voor de salade met veel groenten en het minst suiker en zout. In het (bedrijfs)restaurant bijvoorbeeld kun je vragen of je de dressing apart kun krijgen.”

Hoog vetgehalte

En het hardnekkige gerucht dat een avocado een hoog vetgehalte kent? Onzin, volgens Van der Ploeg: „Je kunt prima een avocado toevoegen aan je salade al moet je dat niet elke dag doen. Het is belangrijk dat je dagelijks 250 gram groenten eet en gedurende de week groenten met elkaar afwisselt.”

„En heb je even geen zin in een salade? Bestel dan eens gegrilde groenten of vraag naar volkorenpasta met veel groenten. Vermijd in ieder geval gerechten met veel saus.”

Ook vis is een gezonde optie. Van der Ploeg: „De Schijf van Vijf adviseert om minimaal één keer per week vis te eten. Hoe deze wordt klaargemaakt, maakt in principe niet uit, mits niet gefrituurd.”

Meedoen?

Wil jij je ook beter in je vel voelen? Doe dan mee met onze jaarlijkse Lekker in je vel- challenge. Meld je hier aan!

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.