Vrouw/Culinair
1748227419
Culinair

Culinair

Hmmmmm... Zelfgemaakte hummus!

Een gezonde snack kun je hummus zeker noemen. En zelfgemaakt ook vele malen lekkerder dan gekocht. En ook nog eens zó gemaakt. Dippen doe je met lekker brood, groenten of pittachips. Dat wordt ongegeneerd genieten!

Ingrediënten

Voor een ruime hoeveelheid

  • 425 g kikkererwten (zelf gekookt, of uit blik: afspoelen en laten uitlekken)
  • 75 g tahini (sesampasta), eventueel kun je ook dezelfde hoeveelheid pindakaas gebruiken
  • 2-3 el extra vierge olijfolie
  • sap van 1 limoen
  • 2 teentjes knoflook, geperst
  • scheutje ijskoud water (hoeveelheid kan variëren)
  • 1tl zeezout (bijvoorbeeld Maldon)
  • gemalen komijn (naar smaak)

Verder nodig: keukenmachine

Bereidingswijze

  1. Maal als eerste de kikkererwten in de keukenmachine fijn tot je een soort kikkererwtenkruimel hebt.
  2. Dan gaan tahini, olijfolie, limoensap, knoflook en scheutje water erbij en mix je het mengsel een aantal minuten. Je zult de textuur per minuut zien veranderen.
  3. Blijft het te dik, doe er dan nog extra scheutje water erbij. Wil je ‘m iets smeuïger, voeg dan iets meer olijfolie toe. Breng tot slot op smaak met een beetje zout en komijn.
  4. Hummus is lekker bij bijna alles. Serveer bij de lunch met pittabroodjes. Of als borrelhapje met chips. Ook lekker om er groentesticks bij te serveren, als gezonde snack.

Meer recepten van Susan maken? Kijk dan op Smulpaapje!

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.