Vrouw/Praat Mee
1750414517
Praat Mee

Praat mee

Moet er een meldpunt komen voor kinderarbeid voor jonge influencers?

Vind jij het inzetten van jonge influencers kinderarbeid?

Vind jij het inzetten van jonge influencers kinderarbeid?

Influencers bestieren een redelijk nieuwe vorm van marketing. In de notendop promoten ze producten of diensten via social media en verdienen ze op die manier hun geld. Dit geldt ook voor de jongste én minderjarige influencers. Neigt dit inzetten van jonge influencers niet erg naar kinderarbeid?

Vind jij het inzetten van jonge influencers kinderarbeid?

Vind jij het inzetten van jonge influencers kinderarbeid?

Het demissionaire kabinet werkt aan een meldpunt voor kinderarbeid onder jonge influencers. Bij dit meldpunt kun je terecht als je vermoedt dat kinderen te veel worden ingezet om geld te verdienen als vlogger, blogger of ander soort influencer. Het meldpunt moet samen met een inspectieonderzoek, gesprekken met ouders, kinderen, pedagogen en bedrijven, leiden tot duidelijkere normen en regels op dit vlak, meldt De Telegraaf.

Demissionair staatscommissaris Dennis Wiersma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid maakte dit gisteravond bekend in het televisieprogramma Kassa. Het programma deed onderzoek naar het gezinsleven van kinderen die te zien zijn in bijvoorbeeld YouTube-filmpjes of Instagram-posts.

Kinderarbeid

„Zeker als de ouders geld verdienen met reclame maken voor bedrijven, kan het gezien worden als kinderarbeid”, aldus Kassa. Wiersma voegde daar aan toe: „Als gezinnen daarvan leven, is het ’gewoon werk’.”

De inspectie SZW publiceerde eind vorig jaar al bevindingen van een verkennend onderzoek. „Waar ligt de grens tussen af en toe voor de lol vloggen, creatief een leuk zakcentje bijverdienen of echt onder druk commercieel bezig zijn?”, schreef toenmalig staatssecretaris Bas van ’t Wout daarover.

Momenteel wordt er door een onderzoeksbureau onderzoek gedaan om hier betere regels voor vast te stellen. Het ministerie verwacht dat de bevindingen van dit onderzoek begin volgend jaar zullen verschijnen. Hierin wordt niet alleen gekeken naar de grenzen voor kinderen die optreden op sociale media, maar ook naar de rol van ouders en de rol van bedrijven die betalen voor reclame waarin kinderen optreden. De inspectie stelt dat die volgens de huidige regels nog buiten beschouwing worden gelaten, omdat formeel gezien niet de kinderen, maar hun ouders worden ingehuurd.

Praat mee

Wat vind jij? Vind jij het meldpunt voor kinderarbeid voor jonge influencers een goed idee? Of ligt deze verantwoordelijkheid bij de ouders en hebben anderen niet het recht om zich daar mee te bemoeien? Praat mee via onze Facebookpagina!

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.