Nieuws/Vrouw
1778522354
Vrouw

Hoe zit het nu echt met... Osteoporose?

Vandaag is het Wereld Osteoporose Dag. Osteoporose, oftewel het hebben van zwakke botten, is de vierde ziekte in Nederland en wordt gezien als een stille epidemie. Osteoporose komt zowel bij mannen als vrouwen voor. Eén op de drie vrouwen krijgt te maken met de aandoening. Bij de mannen is dit er één op de vijf.

Aangezien veel vrouwen door de overgang te maken krijgen met versnelde botafbraak, worden zij vaker getroffen door deze aandoening. Daarnaast hebben mensen wiens lichaam ooit is bestraald voor bijvoorbeeld kanker ook een grotere kans op osteoporose.

Jong geleerd

Een van de risicofactoren is erfelijkheid. Door je botten zo sterk mogelijk te maken in je jonge jaren ( 0 - 30 jaar) en door te blijven bewegen en de juiste voeding (vitamine D en calcium), en in de jaren daarna kun kun je je botten zo sterk mogelijk houden.

Omdat je niet veel merkt van je botten, word je pas vaak op latere leeftijd gediagnosticeerd (meestal na een botbreuk) met osteoporose. Naast erfelijkheid zijn er nog meer risicofactoren die van invloed zijn op je botten. Denk hierbij aan bepaalde medicinale behandelingen of bestralingen of een laag lichaamsgewicht. Zodra je rond je 50ste een breuk oploopt, wordt er aan de hand van vier stappen bepaald of je osteoporose hebt.

Diagnose in 4 stappen

- Eerst vindt er een dexascan plaats om je botdichtheid te meten. - Dan wordt er een röntgenfoto gemaakt (vaak gaat dat in één keer met een dexascan, dit is wel verschillend per ziekenhuis). - Vervolgens is er een bloedonderzoek. - Tot slot wordt er een ‛val risico’ bepaald, dat aangeeft wat het risico is om te vallen.

Volgens Angelique van Dam, directeur van de Osteoporose Vereniging, kun je zelf veel doen om je botten zo sterk mogelijk te houden; je kunt osteoporose niet voorkomen, maar wel zo lang mogelijk uitstellen.

Werken aan bot-opbouw

1. Het is heel belangrijk om je lichaam aan het werk te zetten. Dit mag best door middel van belastende sporten zijn, zoals voetbal, tennis of atletiek. Daarnaast zijn spier- en balansoefeningen, zoals Pilates en buikspieroefeningen, ook belangrijk!

2. Essentieel voor je botten zijn calcium en vitamine D. Dit kan worden gehaald uit vette vis, zon en zuivel. Krijg je niet voldoende zonlicht of voedingsstoffen binnen, dan kun je kijken naar supplementen waarmee je je voeding kunt aanvullen. Heb je twijfels of je voldoende voedingstoffen binnenkrijgt, vraag dan advies aan een diëtiste.

3. Mocht je, ondanks het letten op je voeding en de juiste beweging, osteoporose krijgen, dan is medicatie de volgende stap. In overleg met je arts kun je kijken welke medicatie bij je past.

4. Heb je osteoporose en echt last van je skelet, maar wil je wel blijven bewegen, kijk dan samen met een bewegingstherapeut welke oefeningen bij je passen. De therapeut kan aan de hand van jouw klachten en bewegingsmogelijkheden een persoonlijk plan opstellen met de juiste oefeningen. Neem jezelf en je skelet serieus en loop niet te lang door met bijvoorbeeld pijn- en/of rugklachten. Dit maakt het alleen maar erger.

Spring mee voor sterke botten

Osteoporose Vereniging / Platform Sterke Botten organiseert in het teken van Wereld Osteoporose dag een ‛Spring mee voor Sterke Botten evenement’ op 20 oktober in Oestgeest! Bezoek de markt, het vrij springen of het springtoernooi.

Meer informatie vind je hier.

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.