Nieuws/Vrouw
20316022
Vrouw

Tips voor week 9: pas op, geen spaarstand!

Als je in week 9 bent beland, weet je dat jezelf uithongeren niet de SLIMme manier is van afvallen. Je hoeft jezelf gelukkig niet uit te hongeren om af te kunnen vallen. Eerlijk gezegd is het juist niet goed om dit te doen. Deze week legt Dr. Hofstra graag uit waarom dat is.

'Eet voldoende'

"Wat het lichaam doet als het erg weinig calorieën krijgt, is de ‘thermostaat’ van de stofwisseling heel laag zetten. Zo spaart het lichaam energie en het verbrandt erg weinig. En dat willen we juist niet! Daarom is het belangrijk om voldoende te eten. Natuurlijk moet je daarbij wel de juiste keuzes te maken.

Omdat 1 gram vet meer calorieën telt dan 1 gram koolhydraten dacht men tot voor kort dat het beter was om ‘mager’ te eten, dus minder vet, maar wel koolhydraten om een verzadigd gevoel te hebben. Vandaar al die ‘light’producten. Helaas zit dit soort producten vaak vol met koolhydraten (suikers) die bijvoorbeeld verpakt zijn als ‘gemodificeerd zetmeel’.

'Koolhydraten werken eetlustbevorderend'

Helaas is het zo dat het eten van koolhydraten (vooral de snel opneembare) juist eetlustbevorderend werkt. Na een magere maaltijd heb je dus al snel weer trek. Dit heeft te maken met de bloedsuikerspiegel. Snel opneembare koolhydraten (suikers) komen heel snel in de bloedbaan terecht en zorgen voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Ons lichaam houdt niet van een verstoorde balans en wil die suikers opruimen. Hiervoor maakt het insuline aan.

Hoe meer suikers in het bloed hoe meer insuline nodig is om het op te ruimen. Insuline ruimt de suikers op die je niet verbruikt met beweging en zet die om in buikvet. Langzaam opneembare koolhydraten en de juiste vetten zorgen voor een langzame afgifte van suikers aan het bloed. Het lichaam kan de suikers beter verwerken en hierdoor wordt minder insuline aangemaakt en dus ook minder buikvet. Als je maag na twee uur leeg is, zorgen vetten er voor dat je het prima volhoudt tot de volgende maaltijd.

Daarom: eet voldoende, maar let wel op wat je eet."

SLIMme recepten

En nu de SLIMme recepten voor deze week. Deze keer met speciale aandacht voor de ‘peulvrucht’. De peulvrucht (bruine bonen, kidney bonen, kikker erwten, linzen enz.) vormt bij uitstek een prima onderdeel van de SLIM lifestyle. Peulvruchten zijn hoog in eiwitten en vezels, laag in suikers en calorieën en wat ook mooi is meegenomen: ze zijn goedkoop!

Salade met warme gemengde bonen

Stap 1: Maak een salade van avocado, mango, bosui, gemengde sla en yoghurtdressing

Stap 2: Bak de cherrytomaatjes in de koekenpan met fijngesneden rode peper (naar smaak)

Stap 3: Verwarm gemengde bonen (uit blik of pot) enkele minuten op middelmatig vuur

Stap 4: Garneer de frisse salade met de warme bonen.

Stap 5: Voeg eventueel gerookte kip of zalm toe.

Recept voor 4 personen (met dank aan Mathijs Vrieze en de Blije Boon)

SLIMme Chili Con Carne

Stap 1: Hak 2 uien en 1 teentje knoflook fijn en fruit deze in een beetje olijfolie tot ze zacht zijn.

Stap 2: voeg 1 fijngehakte rode peper, 2 tl. chilipeper, djintan, peper en eventueel klein beetje zout toe. Voeg het gehakt erbij en bak het rul, totdat het bruin is.

Stap 3: Hak 200 gr zongedroogde tomaten tot een soort pasta (in de mixer) en voeg het bij het gehakt.

Stap 4: Voeg 2 blikken hele tomaten in stukjes gesneden, een half kaneelstokje en 1 dl water toe. Doe het deksel op de pan en laat ongeveer een half uur sudderen.

Stap 5: Voeg 2 blikken uitgelekte kidneybonen toe en laat alles even opwarmen

Serveer met een lekkere groene salade en wat guacamole.

Recept voor 4 personen

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.