Nieuws/Vrouw
2036606485
Vrouw

Hoe zit het nu echt met... wandelen & afvallen?

Hoe zit het nu echt met wandelen en afvallen?

Hoe zit het nu echt met wandelen en afvallen?

Ga ik nou kilo’s afvallen als ik 10.000 stappen per dag loop? Het is een vraag die waarschijnlijk al snel in je op kwam toen je je inschreef voor de Stappen Challenge. VROUW zocht het voor je uit.

Hoe zit het nu echt met wandelen en afvallen?

Hoe zit het nu echt met wandelen en afvallen?

10.000 stappen als je een kantoorbaan hebt is veel, echt waar. Laat je niet tegenhouden door alle sportieve verhalen, maar wees juist gemotiveerd over het feit dat je eindelijk van de bank af en in beweging komt. Maar val je van wandelen ook echt kilo’s af? "Het antwoord is nee", zegt afslankcoach Mieke Koster. "Maar dat ligt natuurlijk wat genuanceerder, dat begrijp je."

MINDER ETEN

Kilo’s afvallen lukt je volgens Mieke niet door enkel te wandelen. "Door meer te bewegen val je in principe niet meteen af. Dat is echt een fabeltje. Denk maar eens aan alle verhalen die je om je heen hoort. Hoe vaak hoor je wel niet 'Ik heb zoveel gesport, maar ik raak geen kilo kwijt'? Heel vaak. En dat komt dus omdat alleen maar sporten nooit de enige reden voor gewichtsverlies kan zijn."

Mieke legt uit wat er met je lichaam gebeurt als je veel gaat bewegen. "Je verbranding blijft op dat moment op een hoger niveau draaien. Dat komt omdat je meer spierweefsel dan vetweefsel krijgt. Als je een heel gespierd lichaam hebt, verbrand je dus meer dan mensen die veel vet hebben. Maar als je echt kilo’s wilt afvallen dan zal je toch echt minder en/of anders moeten gaan eten."

DE VOORDELEN VAN BEWEGEN

Bewegen heeft volgens Mieke wel een groot aantal voordelen, ook als het gaat om afvallen. "Als je bijvoorbeeld al wat afgevallen bent en je wilt op gewicht blijven, dan is het natuurlijk heel handig als je veel beweegt. Je verbranding is dan namelijk - juist omdat je bewogen hebt - niet onwijs ingezakt, waardoor je op gewicht blijft. Het zogenaamde jojo-effect, waar zoveel mensen het altijd over hebben, komt omdat bij weinig eten je verbranding ook daalt. Als je al die tijd hebt bewogen is je verbranding dus nog op hoog niveau en zal je dus niet meteen onwijs veel aankomen."

Daarnaast kan wandelen je volgens Mieke niet alleen een fysieke, maar ook een mentale boost geven. "Als je hebt bewogen ben je eigenlijk bewuster bezig en is het ook makkelijker om 'nee' te zeggen tegen eten. Je kent het misschien wel: als je wilt wandelen en je gaat niet, maar blijft op die bank hangen, dan is er ook nog eens dikke kans dat je uiteindelijk die zak chips opentrekt. Die kans wordt veel minder als je wel hebt gewandeld, omdat je het dan zonde vindt."

GESPIERDER

Hoewel wandelen niet het wondermiddel is om kilo’s af te slanken, is het wel een goede manier om gespierder te worden. "Veel wandelen zorgt er misschien wel voor dat je lichaam er beter uit gaat zien. Ook al weeg je dan misschien wel even veel, een gespierder lijf kan er uiteindelijk voor zorgen dat je toch een broekmaat slinkt." En dat klinkt de meesten onder ons waarschijnlijk als muziek in de oren…

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.