Vrouw/Praat Mee
2076147156
Praat Mee

Praat mee

Is jouw koopgedrag van kleding blijvend veranderd door de lockdown?

VROUW is benieuwd: is jouw koopgedrag van kleding blijvend veranderd door de lockdown?

VROUW is benieuwd: is jouw koopgedrag van kleding blijvend veranderd door de lockdown?

Goed nieuws: vanaf 28 april mogen winkels hun deuren weer openen en hoeven klanten vooraf geen afspraak te maken. Maandenlang was winkelen op de ‘normale’ manier niet mogelijk. Ben jij er tijdens de lockdown achter gekomen dat je nog oude maar leuke kleding in de kast had hangen? Ga jij hierdoor bewuster shoppen en pas je je koopgedrag aan?

VROUW is benieuwd: is jouw koopgedrag van kleding blijvend veranderd door de lockdown?

VROUW is benieuwd: is jouw koopgedrag van kleding blijvend veranderd door de lockdown?

Voor kleding- en schoenenwinkels was 2020 een moeilijk jaar, ze hadden gemiddeld te maken met een omzetdaling van 27%, zo bleek uit cijfers van het Centraal Bureau van Statistiek. Volgens de Monitor Consumentengedrag is het beeld van 2021 ook niet rooskleurig doordat het consumentengedrag veranderd zou zijn.

Minder kleding kopen

Zo zou één op de drie Nederlanders minder geld uitgeven aan kleding. Dit zou onder andere komen doordat het ‘funshoppen’ is weggevallen. Oude pareltjes in de kledingkast kunnen worden herontdekt en men zal pas naar een winkel toe gaan zodra het echt noodzakelijk is, waardoor er minder wordt gekocht.

Aan de andere kant is het zo dat Nederlanders tijdens de coronacrisis meer geld sparen, doordat we bijvoorbeeld niet (of minder) op vakantie gaan. Zal dit spaargeld nu de winkels weer open zijn besteed worden aan een nieuwe garderobe?

Online

Een ander gevolg van de lockdowns is dat het online winkelen populairder is geworden, aldus het AD. Consumenten die eerder het online winkelen wantrouwden, hebben nu het gemak ervan ervaren. Velen hebben hun koopgedrag aangepast en winkelen nu online, dat merkte ook de twitteraar hieronder.

Duurzaam

Verder zou er meer aandacht komen voor lokaal kopen en duurzame producten, aldus Retailspecialist Olaf Zwijnenburg tegen het AD. Daarnaast zouden consumenten meer letten op de prijs-kwaliteit verhouding, zullen discountwinkels meer in trek zijn en zouden consumenten vaker huismerken kopen, vertelt Lori van Waes van strategisch retailadviesbureau Crossmarks.

Praat mee

VROUW is benieuwd: heb jij jouw koopgedrag van kleding aangepast sinds de lockdown en ga je hier wellicht bewuster mee om? Of blijf je kleding shoppen zoals je altijd hebt gedaan? Praat mee op onze Facebookpagina!

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo