Nieuws/Vrouw
2085913448
Vrouw

Tips voor week 10: De SLIMme vrouw

Wauw, week 10 van de Lekker in je vel-challenge. Je mag jezelf bij deze een flink schouderklopje geven! Deze week schrijft Dr. Hofstra over 'de vrouw'.

De afgelopen week is de ‘vrouw’ uitgebreid in het nieuws geweest. Dat mannen en vrouwen van elkaar verschillen, weten we al lang. Vrouwen kunnen geen kaart lezen en kunnen minder goed inparkeren, terwijl mannen altijd alles kwijt zijn en dan ook nog eens heel slecht zijn in zoeken. Terwijl vrouwen gestresst raken van schoenen kopen, raken mannen gestresst van een voetbalthriller. Toch? Of deze stereotype beelden kloppen, laat ik aan jullie eigen beoordeling over. Maar hoe zit het verschil nu tussen man en vrouw op het gebied van hart- en vaatziekten?

Lange tijd was het zo dat hart- en vaatziekten typische ziekten waren voor de man. Wie kent niet het beeld van de gestresste en rokende manager met overgewicht die zijn eerste infarct krijgt op zijn 50e? Europese statistieken laten echter zien dat dit beeld al lang niet meer klopt. Vrouwen hebben tegenwoordig zelfs vaker last van hart- en vaatziekten dan mannen! 52 procent van de vrouwen overlijdt aan hart- en vaatziekten tegen 42 procent van de mannen. Ook in Nederland overlijden meer vrouwen dan mannen aan hart- en vaatziekten. Per dag krijgen 57 vrouwen een hartinfarct tegenover 52 mannen.

Mannenlifestyle

Hoe kan het nu dat hart- en vaatziekten bij de vrouw deze onrustwekkende vormen aannemen? Ten eerste is het zo dat de lifestyle van vrouwen steeds meer gaat lijken op die van de man. Je zou kunnen zeggen dat dit een bijwerking is van de emancipatie. Steeds meer vrouwen roken, hebben een stressvolle baan en eten en drinken zoals mannen. Daarbij komt dat vrouwen, naast hun ambities om carrière te maken, toch vaak de volledige zorg voor de kinderen blijven houden. Vrouwen hebben daarmee dubbele stress.

Wat ook meespeelt is dat het lastiger blijkt om de juiste diagnose te stellen bij de vrouw. Het begint ermee dat vrouwen met hart- en vaatziekten hun klachten minder duidelijk presenteren, waardoor het voor de huisarts of cardioloog minder goed te herkennen is als mogelijk ernstig. Daarbij komt dat klachten door hart- en vaatziekten, zoals pijn op de borst, kortademigheid, een verhit gevoel en zich niet meer zo goed kunnen inspannen, vaak worden geduid als overgangsklachten. Het resultaat hiervan is dat vrouwen die toch iets ernstigs hebben, niet worden doorgestuurd voor verdere diagnostiek en daardoor mogelijk groot gevaar lopen. Daarnaast blijkt dat de testen die worden gedaan bij de vrouw, zoals een inspanningstest, minder nauwkeurig zijn dan die bij de man.

Stress

Ook op het gebied van stress zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen. Deze week bleek nog uit onderzoek dat vrouwen meer stress ervaren dan mannen. Mannen kunnen meer genieten van vrije tijd dan vrouwen. Bovendien kunnen ze zich beter afsluiten van hun werk en zorgtaken, terwijl vrouwen hun vrije tijd juist vaak zorgend doorbrengen.

Dat stress kan bijdragen aan hart- en vaatziekten is algemeen bekend. Minder bekend is echter dat stress ook een negatief effect heeft op gewichtsverlies. In het geval van stress maakt het lichaam cortisol aan waardoor afvallen moeilijk wordt.

Daarnaast zijn mensen die gestresst zijn eerder geneigd om ongezond te eten. De behoefte aan snelle suikers is groter en de discipline om gezond te eten is lager. Daarom maakt ontspanning en het verminderen van stress een belangrijk deel uit van SLIM.

Tijdens de Lekker in je vel-challenge heb ik weer kunnen zien hoe belangrijk het is om stress onder controle te krijgen om te kunnen afvallen en ook hoe belangrijk het is om niet op te geven. Een van de deelneemsters viel de eerste 6 weken maar weinig af. Tot groot verdriet. Dit had te maken met hoge cortisolniveaus.

Door niet op te geven, maar de SLIMme leefstijl vol te houden, is het haar toch gelukt om dit proces te doorbreken. Na week 6 is zij toch goed afgevallen en voelde zij zich een stuk beter en energieker. In week 9 aanbeland is zij toch in totaal 9 kilo afgevallen. Een geweldige prestatie en een fantastisch resultaat!

Het maakt mij bijzonder blij!

SLIMme recepten

We hebben nog 3 weken te gaan. Gebruik deze laatste weken om de SLIM lifestyle te integreren in je dagelijks leven.

Ontbijt met havermoutpannenkoeken en blauwe bessen

Stap 1: Mix een beslag van 75 gram havermout, 100 ml amandel- of sojamelk en 1 ei (met blender of staafmixer)

Stap 2: Voeg wat blauwe bessen toe en mix die kort door het beslag

Stap 3: Verhit een koekenpan met een klein beetje olie

Stap 4: bak de pannenkoeken ter grootte van ‘American pancakes’

Stap 5: Garneer met blauwe bessen (of rood fruit). Indien je diepvriesfruit gebruikt, warm het kort op in de magnetron of in een pannetje. Zo lekker, geen suiker nodig. Smullen maar!

Portobello’s met spinazie, tomaatjes en mozzarella

Stap 1: Verwarm de oven voor op 200 graden.

Stap 2: Verhit een koekenpan, bak 1 fijngesneden teentje knoflook, voeg 300 gram spinazie toe en bak tot die geslonken is

Stap 3: Halveer een handje kerstomaatjes en zwarte olijven en voeg die bij de spinazie. Schep om en laat even meestoven. Gebruik peper naar smaak en eventueel wat zout.

Stap 4: Leg de portobello’s op een rooster en bak ze ongeveer 10 minuten in de voorverwarmde oven.

Stap 5: Haal de portobello’s uit de oven. Vul met het spinazie- en tomatenmengsel en stukjes mozzarella en zet het nog eens 15 a 20 minuten op 180 graden in de oven.

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.