Vrouw/Praat Mee
2098114558
Praat Mee

'Goedemorgen, spreek ik met...' NU... EVEN... NIET!

'Als jij nog een keer het lef hebt om mij lastig te vallen met jullie oplichtingspraktijken span ik een rechtszaak tegen jullie aan!' tettert een schelle vrouwenstem door de telefoon. Vervolgens wordt de hoorn erop gesmeten. Nee: als 16-jarige was mijn bijbaantje in een callcenter allesbehalve makkelijk. Dat was het trouwens ook niet voor degenen die ik een verzekering probeerde aan te smeren.

Maar deze vrouw kan binnenkort weer rustig slapen: staatssecretaris Mona Keijzer wil ongevraagde telefonische verkoop verbieden en heeft daarom dit voorstel opgenomen in de consumentenagenda, die in de Tweede Kamer wordt behandeld.

Bel me niet

Uit onderzoek blijkt dat 50% van de consumenten zich mateloos ergert aan telefoontjes van commerciële bedrijven. Hierdoor ontvangt het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat geregeld klachten over de telemarketing.

In 2009 werd al het Bel-me-niet Register geïntroduceerd: na elk commercieel belletje wordt keurig een bandje afgespeeld waarbij je je kunt inschrijven om niet meer gebeld te worden. Maar als voormalig medewerker van een callcenter, spreek ik uit ervaring dat dit totaal niet werkte: dagelijks kreeg ik boze reacties van mensen die vertelden dat ze ingeschreven stonden en alsnog gebeld werden.

Bandje

"Wij vinden dat heel gek", aldus een woordvoerder van de Consumentenbond. Ik vond dit ook vreemd maar toen ik het destijds aan mijn teamleider vroeg, gniffelde hij: "Dat bandje duurt een half uur en klanten moeten het helemaal afluisteren. Wanneer zij dit niet doen, staan ze ook niet ingeschreven. Terwijl zij denken van wel."

Keijzer wil nu het Bel-me-niet Register-concept omdraaien: consumenten worden alleen gebeld voor commerciële doeleinden als zij zich daarvoor aanmelden, in plaats van andersom.

Boete

Het idee is dat zij dit op websites kunnen aanklikken. Het is vergelijkbaar met mails die je ontvangt van bedrijven waar je ooit iets van hebt gekocht; ook dan kun je aanvinken of je deze wilt ontvangen.

Hierdoor kunnen opdringerige maatschappijen alleen nog mensen die hier uitdrukkelijk toestemming voor geven, bestoken met ergerlijke telefoontjes. Organisaties die zich niet aan de regels houden, en alsnog consumenten gaan bellen die hier geen toestemming voor hebben gegeven, kunnen een boete verwachten.

Wel moeten klanten in de toekomst goed opletten waarvoor zij toestemming geven. "In wetten kun je veel regelen, maar als mensen niet kijken houdt het op", aldus Keijzer.

Praat mee

Wat zijn jouw ervaringen met opdringerige telefoontjes? Ervaar jij ze als vervelend of ben je er juist blij mee? En ga jij aanvinken dat je gebeld wilt worden? Of vind je het wel lekker rustig als dit niet meer gebeurt? Praat mee!

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.