Nieuws/Vrouw
211125596
Vrouw

Marjan begint basisschool voor zoontje Stijn (4)

Marjan Kolk (34) kon geen geschikte basisschool vinden voor haar zoon Stijn (4) en daarom besloot de moeder van twee samen met haar schoonzus zelf een basisschool op te richten.

Marjan is niet de eerste ouder die besluit om een eigen basisschool te beginnen. Steeds meer ouders lopen met hetzelfde idee rond. Alleen de afgelopen drie jaar al kreeg de Vereniging van vrijescholen 35 ideeën voor een school binnen waarvan 11 de deuren inmiddels al hebben geopend.

Droom realiseren

Marjan hoopt haar school volgend jaar toe te voegen aan dit rijtje. "We zitten nog in de opstartfase, maar ons doel is om volgend jaar zomer een knallend openingsfeest te geven en dan in september de deuren te openen. Heel spannend, maar ook zo ontzettend tof om deze droom te realiseren!"

Een bijzondere droom die nog maar kort geleden is ontstaan bij de Drentse. "Ik moet eerlijk bekennen dat ik me voorheen nooit echt heb verdiept in het basisonderwijs. Stijn zou in eerste instantie - net als zijn vriendjes en de buurtkinderen - gewoon naar de reguliere basisschool in onze straat gaan. Wel zo makkelijk en gezellig voor hem."

Lange wachtlijsten

Na een kennismaking met de basisschool is Marjan echter een stuk minder enthousiast. "De school is met maar liefst vijf groepen 1 enorm, kinderen komen weinig buiten en ook besteden ze niet veel aandacht aan de sociale emotionele ontwikkeling van kinderen. Allemaal dingen waar ik veel waarde aan hecht. Het voelde gewoon niet goed. Ik wist meteen dat Stijn op deze school geen gelukkig kind zou worden. Het paste niet bij hem."

En dus gaat Marjan op zoek naar een andere school voor haar zoontje, maar deze zoektocht blijkt moeilijker dan ze dacht. "Er was eigenlijk nog maar een basisschool bij ons in de buurt: de vrije school in Groningen. Niet alleen een geweldige school, maar ook een school met ellenlange wachtlijsten. Een plekje voor Stijn hadden ze dan ook niet meer. Ik raakte compleet in paniek: moest ik Stijn dan toch naar een school sturen waar hij niet op zijn plek zou zijn?"

Enthousiast

Na lang wikken en wegen krijgt Marjan ineens een ingeving: als ze geen geschikte school kan vinden, dan begint ze toch gewoon haar eigen school? "Mijn schoonzus liep al járen rond met dit idee, maar kreeg het wegens tijdgebrek nooit van de grond. Ik belde haar en binnen een week was ze net zo enthousiast als ik. Samen zouden we deze droom waarmaken."

"Het is ook zo bijzonder dat we dit als schoonzussen kunnen doen. We vullen elkaar heel goed aan. Ik heb veel ervaring in de accountancy waardoor ik de financiën en de bedrijfsvoering van de school op me kan nemen. En mijn schoonzus - die al jaren voor de klas staat - zal zich samen met een andere leerkracht die inmiddels is aangehaakt bij ons plan volledig richten op het onderwijskundige gedeelte."

Kostenplaatje

"Al stamp je een school natuurlijk niet zomaar uit de grond. We zijn een staatsvrije school waardoor we niet gesubsidieerd worden en dus samen met de ouders het onderwijs moeten bekostigen. Om de kosten te drukken zijn we nu hard op zoek naar sponsoren die ons willen steunen bij het opzetten van de school. Maar je snapt: dat is nog best lastig voor een school die nog niet eens bestaat."

Toch weerhoudt het kostenplaatje het vrolijke duo er niet van om de plannen voort te zetten. "We hebben oriënterende gesprekken gevoerd met geïnteresseerde ouders en die vinden het geen enkel probleem om iets meer te betalen aan het onderwijs dan de ouderbijdrage die ze normaliter zouden betalen. Veel ouders zijn enthousiast en dan ook bereid om ervoor te betalen."

Natuurlijke omgeving

Om volgend najaar de deuren te kunnen openen zijn Marjan en haar schoonzus volop bezig. "We zijn in gesprek met de gemeente, hebben de eerste informatieavond voor geïnteresseerde ouders erop zitten en zijn nu hard op zoek naar een pand. Al hebben we al wel en pareltje op het oog: bijvoorbeeld een gebouw middenin de bossen! Zo zijn de kinderen de hele dag in een groene omgeving en kunnen ze ook lekker veel buiten spelen."

"Ons doel is dan ook dat de kinderen hun schooltijd doorbrengen in een natuurlijke, warme omgeving. In kleine klassen waarin ze spelenderwijs niet alleen heel veel leren, maar waarin ook veel ruimte is voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Kinderen moeten zichzelf kunnen zijn en op hun eigen tempo kunnen leren. Ze worden in acht jaar tijd niet alleen onderwezen, begeleid en gestimuleerd, maar ook écht gezien."

Kleuterklas met minimaal vijf leerlingen

"Om dit te kunnen waarborgen willen we voorkomen dat onze school uitgroeit tot het formaat van een reguliere basisschool. Het idee is nu dat we starten met één kleuterklas met minimaal vijf leerlingen en dat we in de loop der jaren met deze kinderen meegroeien naar een volgende schooljaar. Al sluiten we natuurlijk niet uit dat er klassen toegevoegd worden als daar interesse voor is."

Voordat het zover is, hebben de Drentse moeders nog veel werk te verrichten. "We gaan een weekendje brainstormen om alles op papier te krijgen, kinderen werven voor onze school en interesse wekken bij ouders en sponsoren. Het zal zeker niet makkelijk worden de komende maanden, maar ik weet zeker dat we volgend jaar in ieder geval kunnen starten met een groep leerlingen. Er zijn al zoveel geïnteresseerden."

Toch is Marjan al met al vooral heel blij dat ze haar zoontje straks naar een school kan sturen die past bij haar visie én bij die van hem. "Ik denk dat mijn zoon op de reguliere basisschool verzopen was, terwijl hij op deze school écht zichzelf zal kunnen zijn, kan doen wat hij leuk vindt en zich kan ontwikkelen tot een mooi mens. Ik weet zeker dat hij daar zoveel gelukkiger van wordt!"

Jij op VROUW.nl

Heb jij ook, net als Marjan, eens het heft in eigen hand genomen? En wil je daarover vertellen?

Dan kan dat hier!

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.