Vrouw/Verhalen achter het nieuws
252580018
Verhalen achter het nieuws

Brein & Body

Behoefte aan een aanraking? Dit moet je weten over huidhonger

„Veel mensen zijn zich er niet bewust van dat ze huidhonger hebben. Sommigen weten zelfs niet dat het bestaat.”

„Veel mensen zijn zich er niet bewust van dat ze huidhonger hebben. Sommigen weten zelfs niet dat het bestaat.”

Vorige week werd massaal een filmpje gedeeld waarin een verslaggever van Omroep West de 90-jarige Miep een knuffel geeft. In deze coronatijd voelen veel mensen zich net als Miep eenzaam. Het contact en daarbij de aanraking van anderen is voor velen door corona weggevallen. We kunnen te maken krijgen met huidhonger, maar wat houdt dat precies in? We bespreken het met psycholoog Rosalie van Gils.

„Veel mensen zijn zich er niet bewust van dat ze huidhonger hebben. Sommigen weten zelfs niet dat het bestaat.”

„Veel mensen zijn zich er niet bewust van dat ze huidhonger hebben. Sommigen weten zelfs niet dat het bestaat.”

Wat is huidhonger?

Huidhonger is het missen van aanrakingen. Psycholoog Rosalie van Gils: „De meeste mensen hebben heel veel behoefte aan lichamelijk contact. Dat merk je vooral wanneer het er niet meer is. Op een gemiddelde dag hebben we veel lichamelijk contact. Een kleine aanraking zoals een hand op je schouder, even knuffelen of handen schudden is, of was, heel normaal. Op een gegeven moment mocht dit tijdens de coronapandemie allemaal niet meer. Dan merk je hoe erg je dat eigenlijk mist.”

„Veel mensen zijn zich er niet bewust van dat ze huidhonger hebben. Sommigen weten zelfs niet dat het bestaat. Je somber of neerslachtig voelen kan een gevolg zijn van huidhonger. Het is belangrijk daarbij stil te staan. Vraag je af waarom je deze gevoelens hebt en luister naar jezelf. Is het de aandacht en aanraking die je mist? Dan heb je misschien wel huidhonger.”

Wat doet aanraking met een mens?

„Bij huidcontact wordt het gelukshormoon oxytocine aangemaakt. Daarbij verlaagt fysiek contact je stressniveau. Wanneer die aanraking voor langere tijd wegvalt kun je bijvoorbeeld snel geïrriteerd of gefrustreerd raken en kun je sneller in de stress schieten. Een aanraking doet bij veel mensen meer dan je denkt. Sommigen twijfelen of ze er nog toe doen en of iemand nog wel om ze geeft. Even een hand op iemands schouder leggen kan al een verschil maken. Mensen voelen zich dan gezien.”

Volgens Van Gils gaat lichamelijk contact gepaard met emoties. Als je blij bent om elkaar te zien geef je elkaar een knuffel of drie zoenen. Ook wanneer je verdrietig bent en iemand je troost, word je vaak aangeraakt. „We hebben allemaal dat lichamelijk contact nodig om ons prettig te voelen. Het is een eerste levensbehoefte, net als eten en drinken. Dit hebben we al vanaf onze geboorte meegekregen. Huidcontact is bij baby’s belangrijk zodat de hechting op gang komt. De eerste paar weken heeft een baby veel behoefte aan lichamelijk contact”, aldus van Gils.

Hoeveel aanraking is er nodig?

Van Gils: „Dat verschilt per persoon. De één is vroeger met veel aanrakingen opgegroeid en de ander een stuk minder. Het ligt ook aan de behoefte die je er zelf aan hebt. Misschien ben je iemand die veel knuffelt met anderen of juist iemand die niet veel aanraking nodig heeft. De één zal met een korte aanraking de huidhonger al hebben gestild en de ander moet daar intiem voor knuffelen.”

Hoe stil je huidhonger?

Huidhonger kun je stillen door kort of lang lichamelijk contact met iemand te hebben. Volgens Van Gils kan het hebben van een emotionele verbinding met iemand daarbij helpen. „Een aanraking van iemand waar je een verbinding mee hebt is krachtiger dan een aanraking van een vreemde. Ook met een huisdier heb je een verbinding. Een huisdier wordt vaak als knuffelmaatje gezien. Een dier kan dan ook goed helpen de huidhonger te stillen. Je zou, als de lockdown weer voorbij is, bijvoorbeeld ook een massage kunnen nemen. Daarbij heb je voor langere tijd lichamelijk contact.”

„Als je even niemand om je heen hebt door de lockdown of doordat je alleenstaand bent, kan het lastig zijn om huidhonger te stillen. Ik denk dat het altijd goed is om voor jezelf te zorgen, zeker wanneer je huidhonger hebt. Luister naar jezelf en wees lief voor jezelf. Accepteer dat de huidhonger er nu even is. Ga vervolgens dingen doen waar je behoefte aan hebt en waar je je prettig bij voelt. Neem bijvoorbeeld een uitgebreide douche, verzorg jezelf of kijk een feelgoodfilm met een dekentje op de bank. Je kunt jezelf ook aanraken en masseren. Dat kan ook met kleren aan, net wat je zelf fijn vindt.”

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.