Vrouw/Columns & Opinie
281125296
Columns & Opinie

'Als je verder overal in uitblinkt, mag een verprutste rekentoets niet doorslaggevend zijn'

rekenen

rekenen

'Het middelbaar onderwijs moet compleet op de schop' kopte Metro. 'Kinderen worden in een keurslijf gestopt, de rekentoets is een plaag en de toekomst van leerlingen staat op het spel'. Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) wil maandag dan ook een revolutie starten. En ik, moeder van een dochter zonder rekenknobbel, maak me er eveneens druk om.

rekenen

rekenen

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. Vooral de rekentoets vind ik volslagen belachelijk, die mag wat mij betreft rechtstreeks in de ambtelijke prullenbak. "Er is niets mis met ons onderwijs. Ik wil dat ieder kind in staat wordt gesteld het maximale uit zichzelf te halen. Daar maak ik me sterk voor", zegt meneer Dekker, staatssecretaris van Onderwijs en de bedenker van deze toets.

Zakken voor de rekentoets

Laat daar geen misverstand over bestaan. Leerlingen zijn onze toekomst, uiteraard is het van belang dat Henk uit Stompetoren en Julius uit Aerdenhout wat rekenbasisvaardigheden onder de knie hebben zodra ze de maatschappij ingaan.

Maar sinds wanneer is rekenen 'het maximale'? Sinds wanneer telt rekenen nou zoveel zwaarder dan de overige vakken? Zakken voor de rekentoets betekent namelijk geen diploma. Punt. Ook niet als je dikke negens en tienen hebt voor wiskunde/biologie/Duits/noem het maar. En dát vind ik dus volkomen onnozel. Alsof de rest niet meetelt.

Doorslaggevende toets Nederlands

Als ik bijvoorbeeld moet afgaan op het taalniveau van de doorsnee hbo-student - gemiddeld 81 taalfouten in een tekst van 500 woorden, en dan laat ik het gros van de gewone burgers nog buiten beschouwing (me moeder, hij werdt, hij heeft gezegt, hij controleerd) - dan verbaast het mij dat er nog geen doorslaggevende toets Nederlands bestaat.

In een discussie hierover op Facebook reageerde een voorstander van de toets met: 'Ach ja, een diploma krijg je nu eenmaal niet gratis bij een pak melk. Geen diploma = geen werk en uiteindelijk is het de Staat die betaald.' Au.

De huidige werkloosheidscijfers

Toen ik antwoordde dat het hier 'betaalt' moet zijn en niet 'betaald', vroeg iemand zich serieus af of mijn verbetering wel klopt, want het is immers toch ook 'betaalde'? AU! Als de volwassenen van nu hun diploma ooit in ontvangst hadden moeten nemen op basis van ABN, dan zouden de huidige werkloosheidscijfers nog rampzaliger zijn geweest.

Nogmaals, ik pretendeer niet dat rekenen van ondergeschikt belang is. Het gaat erom dat, als je verder overal in uitblinkt, een verprutste rekentoets niet doorslaggevend zou mogen zijn.

Geen doctorandus

Als voorbeeld neem ik mijn dochter. Ze haalt prachtige cijfers op vrijwel alle gebieden. Een 9,7 voor Engels, een 10 voor Nederlands, een 8 voor wiskunde... Haar énige zwakkere plek is rekenen. Zodoende heeft ze drie jaar bijles gehad om haar rekenniveau op te pimpen.

Goddank is haar rekenniveau inmiddels bijgetrokken. Maar ik vind het ridicuul en zorgelijk dat haar hele toekomst precies dáárvan afhangt. Let wel, voor mij hoeft ze geen doctorandus te worden; er is niets mis met een baan als verkoopster. Maar dan moet dat wel een eigen keuze zijn en geen restkeuze.

'Hoera! het sneeuwd!'

Zelf ben ik ook slecht met cijfers. Taal is meer mijn ding. Taal is overal. Taal is communicatie. Een brief waarin een sollicitant 'so' schrijft, wordt resoluut in de prullenbak gedeponeerd.

Iemand die 'Hoera, het sneeuwd!' twittert wordt niet voor vol aangezien en een leerkracht die een schoolbrief tikt waarin staat 'dat de school bereidt is bepaalde kosten op zich te nemen' en in Julius' schrift vraagt of hij het wel goed heeft 'verbetert', wordt evenmin serieus genomen.

De beruchte rekentoets

Natuurlijk heb ik - uit pure nieuwsgierigheid - ook de beruchte rekentoets afgenomen. En wat schetst mijn verbazing? Ik vond de toets helemaal niet moeilijk! Hoe is dat mogelijk voor iemand die ooit is blijven zitten vanwege cijferblindheid?

Voor iemand die al de tel kwijtraakt wanneer iemand in haar buurt zijn neus ophaalt? Driekwart van die toets betekent simpelweg goed lezen wat er staat. Hoe denkt men hiermee het rekenniveau van Henk en Julius op te krikken?

Het maximale uit het onderwijs

Wellicht is er wel degelijk iets mis met de wijze waarop we onze leerlingen onderwijzen. En nu worden velen afgerekend op de gevolgen ervan. Misschien moeten we eerst eens het maximale uit het onderwijs halen.

Los daarvan: iemand die niet uitblinkt in sommen maken zal echt geen studie economie of boekhouding gaan volgen. Er is altijd wel iemand ergens zeer slecht of juist heel goed in; iedereen is uniek en laten we dat alsjeblieft zo houden. Dan kunnen we allemaal maximaal 'rekenen' op een samenleving waarin Henk en Julius hun weg wel zullen vinden. Welk pad ze ook zullen (en vooral mogen!) kiezen.

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.