Vrouw/Culinair
415240446
Culinair

Claudia: Doordat ik ging ontbijten, viel ik 39 kilo af

Ontbijten: volgens de één is het een must, volgens de ander is het niet zo zeer belangrijk wanneer je eet, maar wát je eet. Zeg eens eerlijk, heb jij enig idee wat je ’s ochtends in je mond stopt en wat voor een effect dat op je dag heeft?

Mythe 1: Als ik laag in kcal ontbijt, is dat goed voor mijn dieet

"Voor mij heeft goed ontbijten eraan bijgedragen dat ik 39 kilo ben afgevallen", vertelt Claudia Vesters, expert op het gebied van leefstijlverandering. "Door te gaan ontbijten, heb ik een beter eetpatroon gekregen en daardoor heb ik veel meer energie."

Daarnaast zorgt een gezonde start van de dag er volgens haar voor dat je later niet gaat snaaien. "Ik let er daarom op dat een ontbijt mij lang energie geeft. Als ik later op de dag trek of eetbuien krijg, heb ik altijd het gevoel dat ik achter de feiten aanloop."

Patricia Schutte van het Voedingscentrum sluit zich daar volledig bij aan. "In Nederland kennen mensen drie hoofdmaaltijden. Het is belangrijk dat je daarna goed gevuld bent."

Mythe 2: Ontbijten met fruitsoorten als bananen, is slecht voor me

Maar wat kan je dan het best als ontbijt eten? "Een gezonde optie is bijvoorbeeld volkorenbrood met plakjes banaan of magere of halfvolle yoghurt met volkoren granen en fruit", zegt Schutte.

Vesters is het hiermee eens, al kiest zij liever niet voor brood. "Ik eet het liefst een kom yoghurt met speltvlokken, blauwe bessen en gebroken lijnzaad of een bananenpannenkoek (één banaan, twee eieren)."

Mythe 3: Brood is slecht voor me

Over brood bestaan dan ook de nodige roddels. Volgens Schutte is er niets van waar dat het niet goed voor je zou zijn: als je maar de juiste soort kiest. "Volkorenbrood bevat veel vezels en zorgt voor een verzadigd gevoel. Als je het met mager beleg eet, is er niets aan de hand."

Mythe 4: Mager en natuurlijk beleg is altijd een goede keus

Bij het kiezen van het juiste beleg, zijn er echter een hoop valkuilen. Eet je dan kipfilet of boterhamworst? Of kies je voor pindakaas? Of gezonde honing? Schutte zegt dat je bewerkte voedingsmiddelen, zoals vleeswaren, beter maar met mate kan eten.

Deze bevatten namelijk onder andere een hoop zout en worden in verband gebracht met darmkanker en hart- en vaatziekten. Ook zien mensen honing vaak ten onrechte als een gezonde zoetmaker. "Honing heeft een gezond imago, maar het is suiker en valt buiten de Schijf", vertelt Schutte.

Mythe 5: Door gezond te ontbijten, word ik gelukkig

Maar niet iedereen trekt zich wat aan van al die hippe regeltjes. Zo zweert een lezeres bij haar ontbijtje van vanilleyoghurt met gedroogde muesli en fruit. "De yoghurt is misschien gezoet, maar de rest is zonder suiker. Dus ik reken het goed!"

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen?

Stuur dan een berichtje.