Nieuws/Vrouw
454243
Vrouw

Zo ontmasker je suikerbommetjes in de supermarkt

GEEN - Welke producten zijn suikervrij en wat zijn de suikerbommetjes in de supermarkt? Je komt er maar moeilijk achter, want ook op de etiketten wordt suiker vaak weggeschreven onder een of andere naam die je niet direct kent.

'Sluipsuiker' komt in heel veel producten voor. En het maakt dat Nederland op de derde plek staat als het gaat om suikerinname per hoofd van de bevolking. Al gauw 37 kilo per persoon per jaar!

Tips

Annemarie Reuzenaar, auteur van het boek 'Zonder suiker' geeft een aantal tips die kunnen helpen om zo min mogelijk suiker te eten.

  • Koop onbewerkte producten.
  • Ga echt koken en niet uit een pakje.
  • Lees goed de etiketten. Leer suiker herkennen. Onder het kopje koolhydraten vind je 'waarvan suiker'. Dat gaat altijd in 100 gram, dus als er staat 35 deel je het door 4 (het gewicht van een suikerklontje), dan kom je uit op 8,8 suikerklontjes.
  • Herken de suikers die staan in de ingrediëntenlijst. Soms zijn ze verdeeld over het etiket om te voorkomen dat er aan het begin te veel suiker staat. Zo krijgt suiker een gekke schuilnaam.

--

Verborgen suiker

--

Anti-vet campagne

Reuzenaar: "Dat er veel suiker wordt gebruikt is een gevolg van de anti-vet campagne die al dertig jaar duurt. Het vet gaat er uit, maar er gaat suiker in omdat er anders geen smaak aan zit. Suiker is een goedkope grondstof en wij zijn nu eenmaal gek op zoet."

Als je net begint om suiker uit je dieet te schrappen kan het zinvol zijn het nieuwe boekje 'Zonder suiker in de supermarkt' te raadplegen. Het boekje geeft informatie over de voedingswaarden van merk- en andere producten. Er staan 1400 producten in en je kunt in één oogopslag zien hoeveel suiker er in elk product zit. De producten in het rood bevatten veel suikers, die in oranje wat minder en de groen producten bevatten maximaal 5 gram suiker.

--

Help overal zit suiker in

--

Waar komt suiker vandaan?

Waar komt de suiker in ons dagelijks eten vandaan?

  • 27% komt uit chocolade, tafelsuiker en zoetigheid
  • 25% uit frisdrank
  • 20% uit crackers, broodjes en muffins
  • 11% alcohol
  • 6% zuivel 5 % uit hartig voedsel

--

Deze snacks bevatten geen suiker

--

Reuzenaar: "In kant en klare satésaus zit 28 klontjes suiker in een liter ketchup 57 klontjes, dat realiseer je je niet. 15% van de suiker die we binnen krijgen komt gewoon uit de keuken, 85% zit in producten verwerkt."

--

Week zonder suiker

--

Tips om te minderen

  • Drink water of ongezoet vruchtensap.
  • Houd je van koolzuurhoudende drankjes drink dan vruchtensap aangelengd met spuitwater.
  • Neem ipv cake of koek een krentenbol.
  • gebruik je suiker in warme drankjes of ontbijtgranen? Neem dan steeds iets minder tot je zonder kunt.
  • Doe in plaats van jam, stroop en honing liever banaan of magere roomkaas op je brood.
  • Probeer suiker in recepten te verminderen.
  • neem fruit op sap ipv siroop.
  • Neem volkorenontbijtgranen, maar niet die met een laag suiker of honing.

(uit 'Zonder suiker in de  supermarkt')